Kategorier

Arkiv

Libyen-aktuellt

Landet i dag

”Intervjuaren påpekar att Libyens regeringsmiliser beskjuter och håller staden Bani Walid under belägring. Beskjutning av den egna befolkningen var det som man beskyllde Ghadafi för, men som han inte gjorde – mer än i den lögnaktiga propagandan, och denna lögn lades dessutom till grund för FN:s beslut om överflygningszonen som resulterade i ett massivt bombande och dödande i Libyen. När nu den nya regeringen faktiskt gör precis detta, beskjuter sin egen befolkning – då säger Västvärlden inte ett pip om mänskliga rättigheter eller ingripande av humanitära skäl.”

Det här saxade jag ur Motvallsbloggen. Läs resten!

Media har tappat intresset för vad som pågår. Därför måste man läsa bloggar för att vara up to date med verkligheten.

Jag har börjat att sluta

13 kommentarer on “Libyen-aktuellt”

  1. kao skriver:

    Överjävligt att det inte ska gå att få bort Assad, men väst har ju satsat en del i landet och vill väl gärna ha ännu mer!

    Hur det går för befolkningen skiter man fullständigt i. Nära 50.000 personer har dött och man ser ingen väg ut ur krisen/kriget.

    Dessutom har ju kriget spillt över på Libanon, där det nu är uppror sen oppositionsledaren mördades, då man tror att Syrien ligger bakom eftersom mannen var anti-Assad.

    Samma sak med Turkiet, som har enorma militära resurser. Vid flera tillfällen har ju folk nära syrianska gränsen dödats och Turkiet börjar tappa tålamodet. Om de går till anfall, vilket de hotat med om Syrien inte håller sej innanför sina egna gränser, kan det betyda storkrig i regionen.

    Kunde man ‘ta bort’ Saddam Hussein och hitta Usama Bin Laden så bör man också lätt kunna ta bort Assad. Även om jag tycker det var för jävligt när man mördade de 2 förstnämnda utan ens en rättegång. Så gör man bara inte. Men väst vill ju bara ha lydstater i Mellanöstern och ta deras olja och andra naturtillgångar = man vill åter kolonisera en del av världen.

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Säga vad man vill om Assad, men det terroristerna vill åstadkomma blir ett helvetiskt förtryck av folket under islam och sharia. Under Assads styre råder trots allt ett sekulariserat samhälle, till skillnad från om de andra tar över. I kampen mellan dessa två ställer jag mig helhjärtat på Assads sida!
      Obs, det är inte folket som gör uppror. Det är inkräktande jihadister och salafister från Irak, Afghanistan med flera omgivande länder, varav en del redan har kämpat i bland annat Libyen.

      ”Handelsresande” i terrorism, kan man säga och med islamsk extremism som mål.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Det är näst intill hopplöst att lösa det vi kallar mellanösternkonflikten. Förutom att man måste kunna få bort Israels överhöghet…det MÅSTE bara fungera!

        Folk har så många olika riktningar inom islam, de har alltid slagits mot varandra. Med tanke på det har nogt både Saddam Hussein och Assad varit sammanhållande faktorer för sina länder – om än under diktatoriskt förtryck. Men länderna har ändå varit lika moderna som västländerna gällande skolor, infra och handel. Där har du en klar poäng och jag är verkligen inte alls omedveten om det.

        Talibaner och andra extrema inriktningar inom islam gör dock allt de kan för att förhindra en utveckling så folket får det mest livnödvändiga. Men ledarna själva går det ingen nöd på.

        Problemet är när vi i väst går in, om än välvilligt, för att hjälpa. Vi har inte samma sätt att tänka som de har. Därmed inte sagt att just VI tycker rätt. Har rätt. Uråldriga traditioner byggda på religion och förtryck ändrar man inte på över en natt.

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Jag skyr inte orden. Israel ska väck från kartan!

          En sak som beskriver en del av bakgrunden till all den här religiösa fanatismens starka ställning numera är dessa rader från Wikipedia och handlar om Afghanistan:

          ”Efter det kommunistiska maktövertagandet förbjöds alla andra politiska partier än det kommunistiska PDPA. Kommunistregimen utmanades av den USA- och Pakistanstödda mujaheddingerillan. Genom CIA utbildades och beväpnades minst 35 000 mujaheddinsoldater. Många av dessa kom från andra länder.”

          Tänkvärt, eller?

          Jag kan ju säga att jag skulle vilja både ändra i texten och utveckla den ytterligare, men det får duga som det är. Det duger, för det visar vilka krafter som egentligen samarbetar i regionen.

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Det får verkligen duga 🙂

            Men jag tycker inte om ordet ”utplåna” – eftersom det i mina öron låter som just – krossa allt, inklusive människor. Det kan jag aldrig acceptera. Men det har ju alltid bott både judar och muslimer i Palestina och det borde förblivit så. Fast världssamfundet tyckte så synd om judarna efter 2a världskriget och gaskamrarna, det är fullt förståelig de ville göra något. Om inte annat så pga skuldkänslor att man lät detta fruktansvärda passera alldeles för lätt. Även många år innan kriget startade.. Värre saker har knappast hänt ett folk i modern tid – dessutom är långt ifrån alla israeler av samma uppfattning som deras regering.
            ‘Det som plågar mitt sinne i frågan är inte minst att landet Israel utropades 1947-48. Det skulle aldrig skett eftersom Palestina redan var ett land med ett folk (flera folkslag)!

            Men allra mest störs jag av israelernas överhöghet, hur de behandlar palestinierna = som sopor utan människovärde. Därför är SHIP TO GAZA en mycket mycket bra markering mot denna överhöghet.

            Professor (Mattias Gardell passerade förresten på gatan utanför mitt fönster bara ett par dagar innan han och de andra äntrade Ship.T.G. Ser honom ofta här i krokarna, vi bor nästan grannar och jag gillar hans humanistiska själ, men inte för att vi är just grannar, hehe :-). Vi satt dessutom vid gemensamt bord och diskuterade just palestinafrågan för en massa år sen och han hälsar alltid med en nick och ett leeende när vi ses.)

            Det är Israel, namnet på en stat jag heller inte accepterar, som är det största ororsmomentet i hela Mellanöstern, stött av väst. Det är DE som destabiliserar hela området och är ett sår i själen på länderna runt omkring.

            Att världssamfundet låter terrorn mot palestinierna fortgå är ingen gåta VARFÖR det är så. Men det är överjävligt att maktlös se det hela fortgå.

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Jo, jag håller med dig, men håller fast vid mitt ordval. Israel ska raderas ut, punkt slut. Och de judar som motsätter sig det kan raderas också. Inte för att de är judar utan för deras inställning.
              Nu lär det väl aldrig ske, tyvärr 😦

              De sionistiska krafterna såg till att det skedde en massinvandring av judar till Palestina redan från slutet av 1800-talet. Så det har inte mycket med nazismen att göra. Dock är sionisterna mycket skickliga propagandamakare. Till exempel är det många som tycks tro att det bara var judar som dog i gaskamrarna och som tycks tro att alla 6 miljoner judar som nazisterna tog död på dog dessa kammare. Så var det inte. Det var 2,3 miljoner, inte 6!
              Men antalet är ointressant för att man kan inte multiplicera enskilt lidande.

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                Halta, lytta, romer och andra icke önskvärda under nazismen föll också offer. Det vet väl de flesta? Att 6 miljoner dog i gaskamrarna har jag aldrig hört. Dock är både gaskamrarna i sej och 2,3 miljoner mördade fruktansvärt. Hur många som dog i världen pga kriget vet jag inte riktigt, men jag gissar på minst 20 miljoner. Och bland dem är varje individ ett liv och ett lidande.

                Innan den orättfärdiga staten Israel inrättades (FN:s största misstag någonsin) kunde folk i.a.f leva någorlunda tillsammans i Palestina och det var inte värre där än det är i andra länder i regionen, med tanke på allt tjafs mellan olika grupper.

                Kram
                Kao

                • skvitt skriver:

                  ”Omkring 55 till 60 miljoner människor dog under det andra världskriget, dessa var inte enbart soldater utan även många civila. En stor andel förföljdes på grund av sina politiska åsikter eller sin ras (judar, romer, sinti och jeni, homosexuella, ”asociala”, vapenvägrare och religiösa ledare), som dog i förödelsen och i nazisternas koncentrationsläger.

                  Även i Sovjetunionen dödades miljontalsen människor under det andra världskriget. Många civila dog i bombningarna av de stora städerna (Köln, Hamburg, Warszawa, Dresden, London), belägringen av Leningrad, uthungringen av Charkov, sänkningen av flyktingfartyg (Gustloff, Goya, Steuben), vinterkylan, strafflägren i Sovjetunionen och tvångsutdrivningen av folk efter kriget.”

                  Se tabell här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_antal_d%C3%B6dade_under_andra_v%C3%A4rldskriget

                  Vad gäller Sovjetunionen har jag sett mycket större siffra!

                  Kram!
                  /Skvitt

                  • kao skriver:

                    Ja fy fan för krig!

                    Kunde siffran förut, eftersom särskilt min pappa, som själv deltog i kriget i Norge(men även min mamma), ständigt fyllde min bror och mej med upplysningar om det. Vi hade inget emot det, tvärtom var vi väldigt vetgiriga. Även gamla journalfilmer från koncentrationsläger fick vi se och det var skrämmande men samtidigt mycket intressant. Så jag fick min beskärda del av upplysningar då jag var liten och förklaringar. det är jag idag mycket tacksam för..

                    Men i skolan förstördes mitt intresse för historia, eftersom vi i princip bara skulle lära oss en massa kungars och drottningars födelsedagar och dödsdagar och exakta årtal för gamla krig. Sånt intresserade mej inte ett dugg och jag fattade aldrig varför jag skulle lära mej det, och har man ingen motivation kan man heller inte ta in information. Jag ville ju veta hur FOLKET levde, men det sa man nästan ingenting om i skolan….

                    Historia och fysik var mina sämsta ämnen i skolan.

                    Tack för dina upplysningar.

                    Kram
                    Kao

  2. silver price skriver:

    Västmakterna å den andra sidan vill se så svaga regeringar som möjligt, som tillåter västs multijättar att obehindrat exploatera de naturtillgångar som finns i regionen, utan att börja ställa några besvärliga krav vad gäller skatter eller ännu värre nationaliseringar. För att hålla regeringarna svaga behövs fortsatta interna motsättningar som dock bör hållas på en lagom nivå. Väpnade salafister är väldigt användbara för det syftet men börjar de agera för självständigt – som i attackerna på USA:s ambassader i Tunisien och Libyen – så kan det bli aktuellt att jaga dem med drönare – precis som i Jemen, Afghanistan och Pakistan.


Kommentera

