Kategorier

Arkiv

Äntligen

Mer än en gång

 

Ja, mer än en gång har jag varit inne och läst på psykopati.se/Förstå psykopati. Jag har nog läst det mesta, men inte klickat på alla länkarna, så klart. Så det finns fortfarande en hel del att få ut av siten.

Och så gillar jag att kika på kommentarerna, som tyvärr är alltför kortfattade.

I dag noterade jag att det hade kommit till något nytt. Se själv! Undra varför det tog så lång tid att skapa konto på FB? Men nu kan i alla fall folk skriva av sig bättre och det är ju bra det. Nu fattas bara en grupp också. Kanske jag ska skriva till dem och tipsa om det.

10 kommentarer on “Äntligen”

  1. Svante skriver:

    Privatisering.
    Kan någon förklara för mig vad vinsten med privatisering av vård, skola, och omsorg betyder för samhället i stort. Innan privatiseringsvågen kostade vård, skola, och omsorg samhället stora pengar, nu kostar det också stora pengar, och privata företag kan göra vinst på ungefär samma pengar. Är vi skattebetalare grundlurade? Att vård, skola, och omsorg har blivit sämre tycks alla vara överens om, men ingen kräver återgång till att samhället tar tillbaka huvudmannaskapet för denna viktiga uppgift. Låt mig citera August Strindberg ”Vad är ekonomi? Svar: En vetenskap uppfunnen av överklassen för att komma åt frukten av underklassens arbete.”
    Svante
    Har skickat in detta till lokaltidningen idag, hoppas att jag får in den. Tre månaders uppsägning hos Telia, skall undersöka Bredbandsbolaget, som är enda alternativ.
    Svante

    • skvitt skriver:

      När det ägs privat skär man bort allt onödigt och det betyder att personalen på golvet får ränna häcken av sig. Men man tar också bort onödig byråkrati och det är i och för sig bra.

      Verksamheter i samhällets regi tenderar att bygga just sådana byråkratiska överbyggnader och det är ju inte bra. Men folket på golvet kan jobba lugnare.

      OK, säger jag då: varför kan inte offentlig sektor slimma den byråkratiska organisationen?

      Om vinstuttag är saken helt klar. Jämför med en tunna vatten som fylls på kontinuerligt och så kommer någon och hinkar vatten åt sig själv därifrån. Tär inte det på (vattnet) resurserna alltså?
      Ska det vara så svårt att förstå.

      Ekonomi:
      Det betyder hushållning och det sysslar varendaste levande varelse med. Men likväl kan man ju säga att det ligger något i vad Strindberg sa. Ekonomi kan ju utformas på olika sätt, liksom. Och överklassen har utformat den ekonomi under vilken vi slavar.

      Tack för en intressant kommentar.

      /Skvitt

  2. imsy skriver:

    Bra tips för oss som vill förstå de som fungerar olika!

    Kram!

  3. Svante skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/1.5185550-upprepad-kritik-mot-tallbacken

    Denna kommentar vågade inte tidningen ta in, kolla det som kom med.

    Jan Björklund fd. Major, har inga andra tankar än disciplin, detta trots att han har höga betyg i alla examina inom det militära. Han är livrädd för IT-tekniken, det måste han vara då han motarbetar skolans inträde i det nya. Inom det militära finns ingen förståelse för demokrati, och numera finns inget försvar heller.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Du är rolig.
      Men på en punkt är du otydlig, tyvärr.
      Du kommenterade i tidningen:”Bara för att det finns flera skolor i kommunen, som får anmärkningar ska väl inte tidningen vara tyst, när de hittar misshälligheter. Det största felet som är begånget är att man tillåtit vinstdrivande företag att bedriva skolundervisning. Skattepengar skall inte tillåtas gå till vinstdrivande fifflare med rymligt samvete.
      Svante”

      Det som är otydligt för mig är vad tidningen refuscherade. Hade du skrivit om Jan Björklund och fått det borttaget? Så tolkar jag det, men jag vet inte om jag tolkar rätt.

      /Skvitt


Kommentera

