Kategorier

Arkiv

Rachel Carson – tyst vår

När fåglarna dör tystnar våren!

“One way to open your eyes is to ask yourself, ‘What if I had never seen this before? What if I knew i would never see it again?’ ” / Rachel Carson

I år uppmärksammar vi Rachel Louise Carson och hennes epokgörande bok, Tyst vår, som utkom för exakt 50 år sedan.

Rachel Carson var en amerikansk marinbiolog och författare och, som föddes i Pennsylvania 1907 och avled 1964 i bröstcancer. Hon studerade vid Johns Hopkins University i Maryland, fil.mag. i zoologi 1932.

Hon tog aldrig någon doktorsexamen, vilket berodde på ekonomiska svårigheter.

På 30-talet fick hon en tjänst hos den amerikanska fiskerimyndigheten (U.S. Bureau of Fisheries, senare The Fish and Wildlife Service) och började samtidigt ge ut ett flertal populärvetenskapliga verk, tidningsartiklar och bland andra böckerna Under the Sea-WindThe Sea Around Us, The Edge of the Sea .

I boken Tyst vår, (publiserad av Houghton Mifflin 27 September 1962)som ni kan läsa mera om här,  kritiserade hon kraftigt den allt ökande användningen av miljögifter inom jordbruket, speciellt användandet av DDT, diklordifenyltrikloretan, insektsgiftet som introducerades tio år tidigare. För den som eventuellt inte vet giftets verkan kan nämnas att det påverkar fåglarnas förmåga att bilda skal till äggen, varför dessa krossades när fåglarna ruvade dem. Därav bokens titel. Dock är skadeverkningarna var fler än så, men Rachel Carson förstod sprängverka i att trycka på att vi aldrig mera skulle få höra fågelsång ifall giftet inte stoppades.

Rachel Carson har fått många utmärkelser och även hyllats på frimärken.

Hon var en av de första som analyserade gifters transport genom näringskedjan och studerade hur gifterna togs upp av organismerna och påverkade predatorerna, alltså rovdjuren högre upp i näringskedjan. Trots att boken ”Silent Spring” angreps häftigt av större delen av USA:s kemisk-tekniska industri, fick den en enorm betydelse för synen på biocidanvändning inte bara i USA, utan i hela västvärlden. Inte minst ledde den till ett omfattande förbud mot DDT-användning.

På grund av detta, och på grund av att hon populariserade studiet av hur näringskedjan fungerar genom de ekologiska undersökningar hon företog sig, har hon blivit något av en ekologins ikon.

Det är nu alltså 50 år sedan hon skrev boken ”Tyst vår” som startade kampen mot DDT.

Än i dag försöker kemikalieindustrin svärta ned och förtala henne, men bakom det ligger mycket större intressen än enbart den kemiska industrins önskan att sälja det förödande och beständiga gift som DDT är. Competitive Enterprise Institute, en marknadsliberal tankesmedja i USA, har bland andra påstått att hon är ansvarig för att Malaria ännu inte utrotats.

Det är lätt att få med sig okunniga människor i att tro på sådan argument, men det håller inte! Det är ren lögn, vilket också de vet som sprider dessa lögner. Malariamyggan utvecklade, som bekant är för alla pålästa (inklusive Competitive Enterprise Institute), en resistens mot DDT!

När industrin skjuter in sig på Rachel Carson och försöker få folk att tro att hon hade fel, då kan den också hävda att stat och myndigheter inte ska lägga sig i vad företagen sysslar med. Det är deras agenda!

Det här visar hur smarta och farliga dessa krafter är.

Och det viktigaste av allt, dessa marknadsliberaler skiter fullkomligt i malariadrabbade och hur många de är, deras lidande och deras död. De är bara intresserade av att alla samhällsrestriktioner när det gäller kemikalieanvändning dras bort så att de fritt kan få tillverka och sälja vad dödlig skit som helst oavsett riskerna och följderna. Skulle de få som de vill, dessa liberala krafter, då skulle snart fler dö av deras kemikalier än de som dör av malaria, allt för dansen kring den heliga guldkalven! Och i förlängningen handlar det om alla företags ”rätt” att gör vad de vill utan samhällets ingripande!

Känns det igen från Alliansens politik, kanske? Den ljuger om det mesta av samma skäl, rätten för borgerskapet att berika sig på andras bekostnad till vilket pris som helst.

På Mammons altare är de kapitalistiska företagen redo att offra allt, endast gulkalven är helig och i Sverige är det Alliansen som företräder de som dansar kring denna kalv av guld.

Låt mig släppa fram Tanja Bergkvist, den unga kvinnan som har ett sällan skådat högt IQ, skulle jag tro.

Mig bräcker hon i vart fall rakt av!

”Man skulle kunna tro att genusvansinne och fördumningsindustri är det största hotet mot folkhälsan, men så är det inte. För två år sedan läste jag om en dansk forskningsrapport som visat att pojkar redan i 2-årsåldern blir feminiserade (fysiskt och beteendemässigt) till följd av ‘gender-bending‘ kemikalier som återfinns i mat, kläder, blöjor och krämer [blogginlägg ]. Några av dessa hormonstörande kemikalier är PCB, PVC, dioxiner, flamskyddsmedel, ftalater och paraben. Man hade funnit ett tydligt samband mellan feminiseringen av pojkarna och höga halter av PBC och dioxiner i modern. Í ett kanadensiskt samhälle nära Lake Huron, i Italien kring Sesevo, och i ryska områden där man jobbar med bekämpningsmedel, föds pga kemikalieutsläppen dubbelt (!) så många flickor som pojkar.

Jag blev åter påmind om det här för några veckor sedan då SVT visade dokumentären Grodorna tystnar, där forskare visade upp missbildade grodor som fått i sig rester av p-piller och andra kemikalier som släppts ut i vattendragen. En djurart som funnits i 250 miljoner år håller på att försvinna över stora områden. När jag sökte vidare på ämnet fann jag filmen ‘Underkastelsen’ av Stefan Jarl.

Vi har uppåt hundra kemikalier i vårt blod (som inte ska vara där) och det är ännu inte klarlagt hur dessa, enskilt eller i kombination med varandra, påverkar oss och vår avkomma. I filmen berättar Åke Bergman, professor i miljökemi, om ytaktiva ämnen i alltifrån tyger till hamburgerpapper. En forskare berättar att dessa ämnen kan lösa upp cellväggarna. Vad som händer i kombination med de andra ca hundra kemikalierna vi har i vårt blod (och som inte ska vara där) vet ingen. Doktoranden Hazem Khalaf vid Örebro universitet berättar om den kompott av läkemedel man finner i vårt avloppsvatten (och som vattenreningsverken inte kan avskilja). Sedan har vi flamskyddsmedel i elektronik (som återfunnits i ägg från pilgrimsfalk!) och ftalater i plastprodukter. I dagarna lanserade Philips en hushållsapparat som sägs ta bort rester av bekämpningsmedel från frukt och grönsaker. Den ska nu finnas till försäljning i Kina, där konsumenter efterfrågat produkten. Det låter ju bra. Men hur renar vi oss själva? Vi kan kanske inte skydda oss helt från framskyddsmedel och liknande, men vi kan åtminstone kontrollera vårt mattintag.

En amerikansk-kanadensisk studie som presenterades förra året [se Insektsgift kan orsaka ADHD, SVD ] visade på ett tydligt samband mellan beteendestörningen ADHD hos barn och förhöjda nivåer av nedbrytningsprodukter av bekämpningsmedel i barnens urin (förhöjda och förhöjda, gifterna ska inte finnas där alls, men i förhållande till andra barn med mer ‘normala’ nivåer). Det handlade i detta fall om organiska fosforföreningar, som påverkar både det centrala och det perifiera nervsystemet och har både akuttoxiska och långtidsverkande effekter. Det här uppmärksammades faktiskt i media, samtidigt som man i flera TV-reportage under förra året kunde följa drabbade familjer som lät sina barn medicineras med amfetaminliknande preparat mot ADHD. Det låter inte direkt som något en högtstående civilisation skulle ägna sig åt: att först i ren okunskap förgifta sin avkomma, för att sedan, när misstaget upptäcks, droga ner och förgifta avkomman med ett annat preparat i ett försök att mildra symptomen från den första förgiftningen, som man dessutom låter fortgå. Jag pratar inte om det enskilda fallet här, men sett ur ett helhetsperspektiv är det ju just vad det handlar om. Jag trodde mänskligheten var smartare än så.”

Förlåt mig, Tanja, att jag stal så mycket av din text från ditt eminenta inlägg! Läs här!

Länkar:

Insektsmedel kan leda till fågeldöd

Hormonstörande miljögifter och kemikalier i vardagen

Hormonstörande kemikalier i krämer

Alarmerande läsning om osynligt miljöhot (”Säg ‘miljöhot’ och de flesta av oss tänker klimatförändringar, oljeutsläpp och sopberg. Men det mest förrädiska hotet av dem alla riktar sig direkt mot våra egna kroppar.
I Förgiftad beskriver Rick Smith och Bruce Lourie, två av Kanadas främsta miljöaktivister, hur vår vardagsmiljö blivit en veritabel giftfälla som riskerar att allvarligt påverka vår hälsa.”)

28 kommentarer on “Rachel Carson – tyst vår”

  1. ghostopinion skriver:

    Rachel Carson var en viktig whistleblower. Dock förtjänar hon en smula kritik. Hennes lösning på förgiftningen av naturen var mer teknologi inom kapitalismens ramar. Det kan jag nu, med facit i hand sisådär 60 år efteråt konstatera var fullständigt fel. Visst är det fint att vara besserwisser i efterhand.

    • skvitt skriver:

      Man kan inte begära av henne att hon skulle ange ett kommunistiskt alternativ. Dels för att hon säkert inte hade den medvetenheten, men även för att det hade varit kontraproduktivt i sammanhanget.

      För övrigt är jag ingen expert på henne. Jag har inte ens läst ”Tyst vår”. Jag behöver inte eftersom jag vet hur DDT funkar och det är självklart hennes förtjänst.

      /Skvitt

  2. Svante Svensson skriver:

    Läste boken, men det var länge sedan – otäckt då och otäckt nu. Nu börjar i alla fall rovfåglarna återhämta sig. Skickade ett mail med bild på min nya kompis.
    Svante

  3. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/insant/insandare/1.5181697-debatt-for-att-dolja-nagot-
    Skrev en insändare som kom in i Ljusdalsposten idag, så nu har jag något att göra mellan hundpromenaderna.
    Svante

  4. mariadesuede skriver:

    Du behöver nog titta in pà La vie sauvage… Jag skrev om binas försvinnaden, orsakas av insektsgifter som de pàstar inte ska pàverka bin, men hur kan gifter som är till för att döda insekter inte pàverka bin som är insektser? Borde kanske översätta texten…

    Örnkram

    • skvitt skriver:

      Ja, det ska jag göra. Google översätter franska bättre än engelska så det går bra ändå.

      Visst har du rätt att insektsgifter inte kan skona bin bara för att de är tama och önskvärda. Korkat om någon tror annat.
      men är det inte mera komplicerat än så när det gäller bidöden. Jag har för mig att har drabbats av kvalster. Om jag nu har rätt så måste i alla fall gifterna spela in för de måste ju bli försvagade av gifterna med sämre motståndskraft som följd.

      Kram!
      /Skvitt

      • mariadesuede skriver:

        De facto sà handlar det om nervgifter som försvagar bina, de förlorar kraft och styrka…

        Kram

        • skvitt skriver:

          Det var inga problem att läsa ditt inlägg. Google översatte nästan felfritt, så det var lätt att förstå.
          Ha en trevlig helg.
          Kram!
          /Skvitt

    • skvitt skriver:

      Tack Svante. När jag läste det kom jag på att det var så kvalstret heter.
      Nu har jag inte klickat runt på hela sidan, men det verkar som att de inte skriver något om ifall det här kvalstret alltid har drabbat bisamhällena i dagens omfattning.

      Jag har fått för mig att det har ökat explosionsartat de senaste 10 åren och har jag rätt är ju frågan hur det kan komma sig. Det ligger då nära till hands att tro att gifter har satt ned binas motståndskraft, så som jag skrev i kommentar ovan.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        http://sv.wikipedia.org/wiki/Varroa
        Ska man tro detta så är det inte gifter, utan mänsklig dumhet. Det Europeiska biet tål inte Varroakvalstret till skillnad från de Indiska biarterna. Ska jag våga mig på en gissning så har man vid något tillfälle försökt korsa några Indiska bin med Europeiska. Att det sedan blir en epizooti när bin utan motståndskraft utsätts för smitta är ju förståeligt.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Jag tycker att det bör vara logiskt att anta att gifter sätter ned motståndskraften hos alla levande varelser. Att sedan de här kvalstren har spritt sig genommänniskans obetänksamma försorg är en annan sak. Kombinationen gör ju inte saken bättre.

          Om jag inte är felunderrättad har kvalstret även spritt sig till Amerika och Australien.

          Frågan är om det finns fler orsaker till bidöden. För inte så många år sedan läste jag att bidöden drabbade på flera kontinenter och att forskarna inte visste varför. Det vore märkligt om de inte då kunde se kvalstren. Därför kan det hända att det finns fler orsaker.

          Har du någon pejling på detta?

          /Skvitt

          • Svante Svensson skriver:

            Jag kan inte säga att jag har någon pejl på vad som händer utomlands, men jag har en teori om varför det har gått snett i Sverige. Under 80 talet var det många som startade biodling här, inklusive en bekant till mig i Gunnarskog Värmland, som startade biodling, jag blev nyfiken, och läste en del för att se om jag själv skulle försöka, kom underfund med att det behövdes mycket mer kunskap än den man kan läsa sig till. Biodling är omgärdad av massor med bestämmelser, som min bekant inte brydde sig om, och hans bin dog ut av sjukdom. Jag är övertygad om att det är okunskap hos biodlare, som är orsaken till Bina dör. Behöver jag säga att jag inte försökte mig på Biodling.
            Svante

  5. kao skriver:

    Superbra inlägg!
    Har för mej jag läste Carsons bok för jättelänge sedan. På 70-talet, tror jag det måste varit. Hon var före sin tid – och så var hon kvinna som dessutom stötte sej med storindustrin.
    Minns DDT-skandalen och många andra kemiska förgiftningsskandaler mycket väl. Det är ruggigt att de med sitt kortsiktiga kapitalistiska tänkande ska få förstöra för alla människor.

    Läkemedelesindustrin är en annan av de största skurkarna med Neurosedyn och andra hemskheter i bagaget. Samt att de vägrar framställa billigt malariavaccin, för då tjänar de ju mindre(!). Skit samma att miljontals dör av malaria i onödan…
    ——-
    Smart tjej, Tanja :D. En ny Carson? Förhoppningsvis kan hon fortsätta på Carsons bana och slå alla på fingrarna genom studier och forskning. Bara hoppas hon stannar på rätt sida i framtiden och inte säljer sej till kapitalet.

    Kram // Kao

    • skvitt skriver:

      Jag håller med dig i allt.
      Boken har jag dessvärre inte läst, men jag vet precis vad den handlar om eftersom det har skrivits så mycket om den. Särskilt när den kom. Och debatten kring den gjorde ju att man kände det som om man redan hade läst den.

      Vad Tanja beträffar: hon är en av de mest begåvade man kan finna.

      Kram!
      /Skvitt

  6. svorskan skriver:

    Tanja verkar härligt supersmart!
    Det är oerhört beklämmande att ALLT numer bara styrs av kortsiktiga pengar. Det är så tydligt.
    Har inte läst hennes bok, men vet att Malariamyggorna blev resistenta. Tyvärr får jag väl säga. Det finns redan mycket färre bin. Det är oerhört tragiskt.
    Ännu mer tragiskt hur vi skadar oss själva, och blivit så vana vid det att vi inte vet hur vi ska kunna låta bli…
    Allt gott till dej!
    Kramar

  7. arrami54 skriver:

    Kemikalierna i jordbruket ligger bakom den ”tysta” katastrofen det är att bina dör (via sjukdomar och kvalster m.m.), men även våra småfåglar minskar…och svensken vill ju ha mer kemikalier i sin vardag, det blir billiga livsmedel då m.m. (tror de!).
    Sanningen är att vi inte har en susning om vilken katastrof vi orsakar på lite sikt…men hopp finns! (Nu kommer en syrlig pik!) Vi kan ju ge fåglar, bin m.fl. djur nanosilver, det lär visst bota allting (att det också orsakar resistenta bakterier kan vi glömma!) 😉

    Personligen anser jag numer att mänskligheten förtjänar en extrem pandemi, en som tar 99.8% av befolkningen på planeten. Vår hjärna är ca 40 000 år gammal, men än har mänskligheten inte lärt sig använda den och evidens därom ser du dagligen!

    …men må gott! 😉

    • Svante skriver:


      Kan inte låta bli.
      Svante

      • skvitt skriver:

        Tack Svante! Det var länge sedan jag hörde den sist och jag hade glömt bort den. Nu lägger jag upp den i ett inlägg.

        Ha en fin helg!
        /Skvitt

    • skvitt skriver:

      Jo, jag håller med.
      Och vad gäller resistenta bakterier, så tänker jag ju också på bakterier som är antibiotikaresistenta.
      https://skvitts.wordpress.com/2011/07/15/antibiotika-resistens-och-kapitalism/

      Det är löjeväckande att läkarna är restriktiva med att förskriva antibiotika när industrin vräker ut antibiotika i naturen i samband med produktionen och livsmedelsindustrin använder tonvis med antibiotika i förebyggande syfte. Det om något skapar resistens och de resistenta bakterierna kommer förr eller senare in i våra kroppar. Eller snarare, de har redan invaderat oss.
      Allt går att offra på mammons altare!

      Ha en fin helg!
      /Skvitt


Kommentera

