Kategorier

Arkiv

Det här vill jag inte undanhålla er

Som sagt

Jag har kikat in hos Astrid. Och jag har redan slagit ett slag för två av hennes senare inlägg. Här är ännu ett som är läsvärt.

Några saxade rader:

”Poliser känner sig tydligen alltid hotade. Och med skjutvapen i hand är det enklaste att skjuta det som kommer i deras väg. 2009 sköts en förvirrad man ihjäl utanför Trelleborg. Några andra vittnen till skottlossningen än poliserna finns inte så det är deras version som gäller. ‘Under utbildningen lär vi oss att sikta på benen’, heter det, något som tydligen glöms snabbt i ‘stridens hetta’.

Det är inte länge sedan en polis sköt ihjäl en sällskapshund i hundens egen trädgård.”

14 kommentarer on “Det här vill jag inte undanhålla er”

  1. kao skriver:

    Har redan varit inne hos Astrid ett flertal gånger.
    —–
    Polisen måste vara sämst i världen på att få en träff när de skjuter – och NÄR de skjuter kan man aldrig veta. På allt som rör sej, kan man tro.
    Att de behövde 20 skott för att skjuta ihjäl en hund som stod ett par meter från dem säger ju en hel del.
    Liksom att man utsatte folk på och utanför ett gym för livsfara genom att dundra in en massa skott genom fönstret i lokalen. Detta är ändå bara två av alla exempel på skjutglada galningar inom poliskåren.

    Kram // Kao

    • skvitt skriver:

      Astrid är bra, inte tu tal om saken. Och om poliserna har man ju läst att få av dem kan verkligen hantera sitt vapen. Det är skrämmande.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Poliserna verkar OUTBILDADE i vapenhantering.

        Kao

        • skvitt skriver:

          Det är mycket de ska lära sig under utbildningen. Färdigheten får de senare genom att öva på betald arbetstid.

          Men alla vet ju hur slöa de är och tycker de inte att skjutning är roligt så maskar de väl bort tiden med något annat. Eller drar från jobbet helt enkelt och påstår att de har skjutit ett par timmar, som skrivs upp som tjänstgöring. Ingen kollar ju. Eller som uppdrag granskning visade. Det stals hej vilt inne i polishusen från de gripna. Ingen utredde vem tjuven var, trots att det bara kunde röra sig om ett par att misstänka.

          Det är inte många knop de gör (om det nu inte handlar om att stjäla). Undrar varför det alltid är så många poliser vid minsta ingripande, men inga brott som klaras upp hur många poliserna än blir.

          Här till exempel grips två svarta killar för fylleri. Klarar du av att räkna alla poliserna? Jag har gått bet på det!

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Haha!
            8-9 poliser? 10 kanske? Av dem man ser, alltså. Kul i början när den ena polisen dras ut i vattnet. 🙂
            ————-
            Poliserna gillar nog att skjuta, men de gillar säkert inte att nån talar om för dem hur man ska göra. Samt att just träna för att hålla flytet.

            Kram
            Kao
            ——–
            PS. Snart är det bara du som kommenterar hos mej. Vet inte vad det beror på…

            • skvitt skriver:

              Det är tillfälligt. Jag vet inte vad det beror på, men det gäller fler än dig och mig.
              Misströsta inte. Det blir fart igen.

              Såg du videon som Svante tipsade om? Annars kan du se den här:

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                Kanske det.
                Ska se videon.
                Sen: SÅÅÅÅVA!

                Kram
                Kao

                • skvitt skriver:

                  Natti!
                  Själv har jag just vaknat.

                  /Skvitt

                  • kao skriver:

                    Vaknat? Där ser man. Själv har jag en helt annan dygnsrytm och sover vanligen mellan 07-08 och 13. Om jag har tur. Alltför ofta blir det bara ett par timmar. Tidigare hade jag insomningstabletter under många år och då fick jag i.a.f lite mer sömn. Nu togs de bort när jag bytte läkare. Hon sa att det kan ta 2-15 år innan sömnen återkommer!!! Om 15 år är jag knappast i livet längre. Lite märkligt: varför finns den medicinen om den som inte kan sova ändå inte får den? ”De är vanebildande”, sa doktorn. Det var i.o.f.s inte svårt att sluta med dem, men ändå. Jag arbetade natt i 25 år och förstörde nog min sömn då. Sover absolut bäst på eftermiddagen.

                    Kram
                    Kao

                    • skvitt skriver:

                      Min sömn är också lite hipp som happ och beror på vad jag vill och/eller måste göra. För att det ska funka tar jag ibland en liten kortare tupplur. Men om inget stör så kan jag sova 7-8 timmar i sträck, ibland.
                      Men jag kan vara vaken länge också, om jag är motiverad. Rekordet ligger på ca tre dygn

                      Kram!
                      /Skvitt

                    • kao skriver:

                      Två dygn har jag varit vaken flera gånger. det är utmattande. Efter tre dygn utan sömn börjar man vanligen hallucinera. Det hände mej i min ungdom när jag hade åkt tåg i flera dagar utan sömn. Inte roligt.

                      Kao

                    • skvitt skriver:

                      Ja, jag märkte att jag började få hörselhallucination. Det var en låt, en del av en låt, som spelades hela tiden. Jag trodde det var grannens musikspelare som hade hängt sig. Att grannen nog inte var hemma. Men så blev jag tvungen att gå till ICA och musiken spelade fortfarande.
                      Då fattade jag, och då gick jag hem och lade mig. Men det var inte för att jag var trött. Det var bara för att jag fattade att jag behövde det. Antagligen kunde jag ha kört ett dygn till om jag hade velat.
                      OBS! Jag hade inte tagit droger. Sådant hatar jag. Jag nöjer mig med cig och ibland ett par öl. Det är min drogkonsumtion. Och så kaffe förstås!

                      Tre dygn var alltså lite väl länge. Nu nöjer jag mig med högst ett par dygn när jag känner för det.

                      Kram!
                      /Skvitt

                    • kao skriver:

                      Mina hallisar var inte heller drogutlösta. Jag hade kommit fel i sovandet pga arbetstiderna. Det blev värre än bara en låt som spelade, det kan jag lova. Lite för långt att berätta här. Men visst var det musik för mej också – en kör som övade operalåtar, lät det som. Men det hände också rent fysiska grejer och det var väldigt otäckt.

                      Kram
                      Kao

                  • skvitt skriver:

                    Jag trodde inte ett ögonblick att det var droger. Det framkom ju av din berättelse varför du inte sov.

                    Kram!
                    /Skvitt


Kommentera

