Kategorier

Arkiv

Från klarhet till oklarhet

Microsoft Office

Kanske är jag för gammal för att lära något nytt eller så är det den vanliga visan om Microsoft. Att de gärna krånglar till det och gör en bra sak sämre genom att överarbetar saker och ting och gör det mindre användarvänligt.

Det är möjligt att Office har fler funktioner i 2010 års version, men knappast några funktioner som jag tycker jag saknar i 2003 års utförande. Och framför allt är allt så mycket bökigare i den nyare utgåvan. Kort sagt, den hatar jag och har nu avinstallerat programmet även på denna dator och istället installerat versionen från 2003.

Oj, så skönt det känns!

En sak undrar jag över. Det är varför Microsoft inte kan göra någonting bra. Av allt de gör finns ju alltid något annat alternativ som är bättre och inte så sällan gratis dessutom.

Bing är sämre än Google. Hotmail är sämre än Gmail. Internet Explorer är sämre än Chrome. Osv, osv!

Office kostar pengar till skillnad från Open Office som är lika bra men funkar långsammare att starta upp.

Operativsystemet är mindre stabilt än Mac, även om 7 faktiskt blev bra, till skillnad från katastrofen som lanserades alldeles innan, VISTA. Det är faktiskt fler som använder XP än i dag, än de som använder VISTA och det säger en del. Det fanns väl inget företag som nappade på VISTA och PC-försäljningen sjunk drastiskt innan efterföljaren lanserades. Men Mac ökade sin marknadsandel betydligt i denna veva.

Enda anledningen att PC är större tror jag handlar om priset och vanan, för det tar ju lite tid att lära sig ett nytt operativsystem. Möjligen spelar även programutbudet in, eftersom det finns fler program till PC än till Mac.

Defragmenteraren i Windows har bättre alternativ som inte kostar någonting. Programavinstalleraren har också gratis alternativ som är bättre. Men den största katastrofen är ju trots allt deras sidor för att hämta deras egna program. Numera besöker jag aldrig deras sidor. Jag har fått nog efter att ha sökt ett antal gånger där och kommit in i rundgång. Alltså att jag inte hittar ett djävla dugg där, men medan jag försöker att få tag på rätt sida så kommer jag efter några vändor tillbaka till ursprungssidan och hur jag än försöker så kommer jag inte till det jag vill ha.

Det är tur det finns alternativ: Cnet, FileHippoPC för alla, PC-tidningen, för att ta några exempel.

Varför kan inte Microsoft göra någonting bra? Det är frågan.

Men det känns skönt att ha återinstallerat 2003 års Office från Microsoft. Det är faktiskt bra, till skillnad från det som kom 2010!

6 kommentarer on “Från klarhet till oklarhet”

  1. portolanseglaren skriver:

    -Varför kan Microsoft inte göra någonting bra, frågar du. Jag har hört en intressant förklaring som går tillbaka till alltings början (nästan): Bill Gates Microsoft ville vara först och i hård konkurrens presenterade man det första Windowssystemet innan det var fullt ut testat. Det gjorde succé, men var bemängt med buggar, inte klart ut testade delsystem men också beroende på att man behöll vitala delar av operativsystemet:
    En Windowsanvändare står hela tiden i kontakt med ”Moderskeppet” för att kunna använda sin dator. Därmed är också datorn öppen för yttre inflytande och sårbar mot angrepp utifrån: Varje Microsoftprogram är lämplig som trojansk häst!
    Jämför med gratis-operativsystemen, Linux distributionerna, till exempel Debian. Ett träigt system för nybörjaren, men absolut vattentätt! Inte en inträngling göre sig besvär. Debian är det operativsystem NASA använder när de gör experiment i rymden. inte Microsoft men inte för risken för intränglingar, aliens, men därför att det är stabilt, buggfritt.
    Linuxoperativsystem finns i alla datorer i miniformat: Det är vad som utgör brandväggen!
    Själv har jag en Linuxdistribution, Ubuntu, snabb och helt gratis. Ubuntu är Swahili för ”gemenskap”.

    • skvitt skriver:

      Mycket intressant och sannolik förklaring- Att Linux är pålitligt känner jag till. Ubuntu har jag försökt mig på, men jag fick det inte att fungera. Men kanske gör jag ett nytt försök med min minidator. Den är ändå så slö så det är skit samma om det inte funkar. Just nu har den XP, men som sagt, slö ändå.
      Tack för tipset om Debian. Det kände jag inte till.

      /Skvitt

  2. kao skriver:

    Allt strul med inställningar och omarbetningar förtar hela grejen med vad man använder dator (och TV) till. Nu senast var det ComHem som pulade med något och alla användare tvingades ställa om TV:ns kanaler. På internet är det ofta saker (program) man ska ställa in.

    Allt sånt sidostrul tar alldeles för lång tid.

    Jag ringde ComHem och blev vänligt guidad hur jag skulle ställa in TV:n, efter att ha varit utan i 2 dagar.

    Jag vill bara skriva och blogga – inte strula med en massa teknik.

    Kaoskramar

    • skvitt skriver:

      Det var ju enklare förr när TVn hade fysiska kanalknappar. När det gäller program finns ju en del krångliga, som kan ta tid att lära sig. Jag har kämpat med flera ritprogram, men jag tröttnar efter en stund. Jag har ju trots allt ett som funkar bra och som jag kan, Photoshop.

      Kram!
      /Skvitt

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Jag har också valt att installera gamla ”säkra” program.

    XP och word från förr…

    Hemikram


Kommentera

