Kategorier

Arkiv

Alliansens värderingar

Till den som har skall varda givet!

Mattes 13:12

Eller mera korrekt:

Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

Ungefär så kan kan Alliansens politik sammanfattas.

Den som redan har råd ska få skattelättnad och bidrag och den som inte har råd skall inte få någon hjälp alls.

Så är det ju och alla som bryr sig det minsta att använda insidan på knölen som sitter på halsen inser detta. Och är du sjuk ska du bli frisk inom stipulerad tid och ställa dig till arbetsmarknadens förfogande. Annars blir du utförsäkrad. Och får du ingen anställning skall du arbeta gratis för företag som får 5000 kronor per månad för att du slavar gratis åt företaget, FAS 3. Och det som ett straff för att Arbetsförmedlingen inte kan skaffa dig ett jobb. Nej, just det, för Arbetsförmedlingen klarar inte att på egen hand anställa personal.

Alla har det inte eländigt!

En del har de så väl beställt att de äger sin lägenhet eller äger sin villa och har råd att köpa tjänster. Och behöver de renovera hemma eller få det städat så behöver de inte göra det själva. Ja, de kan till och med köpa tjänster som läxhjälp åt sina barn, på det att dessa småningom får bra betalda arbeten och slipper att slava gratis i FAS 3. Och då är det så förnämligt nu för tiden att de slipper stå för hela kostnaden. Detta är som bekant numera avdragsgillt genom de så kallade ROT- och RUT-avdragen. Ja, alltså så att de som inte har råd med allt detta måste vara med och betala för det över skattsedeln. Ja, det gäller till och med utförsäkrade, arbetslösa och FAS 3-slavar.

Nu sa ju Alliansen att man med dessa avdrag ville komma åt svartjobben. Och man påstår att man har lyckats bra med det. Och man påstår att man har fått in ett antal miljoner mera i skatt tack vare detta. Ja, alltså genom att bevilja skatteavdrag har man fått skatteintäkter! Huruvida denna affär gått med vinst vågar jag inte uttala mig om, men jag har en fråga: varför har inte regeringen följt sin vanliga linje att skärpa straffen när folk begår brott? Det skulle ju också kunnat ge samma resultat om straffen skärptes så att ingen vågade arbeta svart och så att ingen vågade anställa någon svart.

Med samma filosofi kan väl Alliansen höja promille-gränsen för rattfylleri till förslagsvis 2.0, så att färre gör sig skyldiga till rattfylleri.

Nej, tro inte att jag vill det, men varför är regeringen inkonsekvent i det fallet? Kan det vara för att ROT- och RUT-avdrag bara gynnar de som har råd? Fundera på det?

Hur som helst är ju Alliansen mån om att sänka skatten, särskilt för de med stora inkomster. Skattetryck har ju alltid varit något som främst Moderaterna gått i spetsen för att sänka. Och med lägre skatteintäkter blir det ju mindre till välfärden, bland annat. Och i välfärden ingår ju sjukvård till alla. Mindre skatt = mindre pengar till sjukvård och sjukvårdande behandling. Dit hör även läkemedel. Sådana kan vara dyra!

För dyra!

Ja, alltså om skatten inte räcker till för att betala för de dyraste läkemedlen, som kanske är de effektivaste, men däremot räcker för ROT- och RUT-avdrag och städ- och läxhjälp till de bäst bemedlade i samhället!

Bilden scannad från dagens metro – papperstidningen.

Om du dör i prostatacancer

Och om det beror på att du förvägrades Zytiga för att det var för dyrt, då får jag dåligt samvete. Ja, det får jag! Jag får det därför att jag fick dra av en del av arbetskostnaden för att jag renoverade min lägenhet. Jag hade nämligen råd med både det och med att köpa mitt eget boende. Och får jag prostatacancer har jag nog råd att bekosta en behandling med Zytiga också. Kanske just för att jag kunde göra ett ROT-avdrag.

Så ser Alliansens värdering ut i verkligheten!

Är du fortfarande beredd att lägga din röst 2014 på en sådan cynisk politik?

En fråga till Kristdemokraterna: vad tror ni Jesus skulle ha sagt?

En fråga till Alliansen: är ett liv inte mera värt än ett avdrag för de rikas privatekonomi?

PLUS

Det som nämns i bildtexten nedan har inte Alliansen råd med heller, men råd hade man för att jag skulle kunna renovera min lägenhet!

Scannat från dagens pappers-metro.

 

Tack alla ni som dör för min välfärd!

9 kommentarer on “Alliansens värderingar”

  1. Andreas Meijer skriver:

    Så är det och tack vare en retorik som gick väl hem i stugorna så blev de inte bara valda, utan dessutom omvalda…

    Jag stötte på ett citat rätt nyligen (kan ha varit från din blogg) som handlade om att parasiter är lyckade om de inte uppfattas som parasiter. De som uppfattas som parasiter (bidragstagare, invandrare, hemlösa, drogberoende, skola, omsorg, vård, pensionärer etc.) är inte så lyckade eftersom de ständigt blir slagna på och ”exponerade”.

    De som däremot tar enorma skattemedel i anspråk genom skattelättnader, avdrag, pengaflytt osv. ses fortfarande på som ”de ordentliga” och samhällets kugghjul…

    Vi har en militärmakt som inte kan hålla Gotland, men kostar 45 miljarder per år.
    Som du skrev. ROT/RUT.
    Skattereduktion för lån (ex bostadslån).
    Skuldsanering för de som har gjort vansinniga investeringar (som att ha köpt hus för väldigt många fler miljoner än vad de har råd med).
    Apanage för familjen som är infödda i bidrag, Bernadotte.

    Och säkert en massa annat som jag inte har koll på, men det hymlas rätt friskt med att detta tär på skattepengarna.

    När det gäller ensamkommande flyktingbarn, immigration överlag, sjuka människor som behöver vård, bidragstagare etc. så är det väldigt lätt att peka på hur de ”tär” på samhället.

    Börja spara i toppen så drabbar det för det första färre individer (eftersom det finns färre rika än fattiga), för det andra så kommer mer pengar in utan att försätta människor i ekonomiska kriser.

  2. kao skriver:

    Citatet från matteusevangeliet visar hur det ÄR. Inte hur det BORDE vara. Dessutom är det väldigt talande för hur det alltid har varit: vissa anser sej ha rätt att utnyttja andra – vare sej det gäller att snåla in på sjukvård eller att utnyttja folk i t.ex Rut.

    ROT är lite annorlunda, eftersom de som jobbar för ROT-avdrag oftast har utbildning, bättre lön och säkerhet.

    Men jag är helt övertygad om att den som VERKLIGEN behöver en ‘RUTA’ hemma , d.v.s de som arbetar som detsamma, alltså bäddar de rikares sängar och sen sina egna = kommer hem och får ta itu med sitt eget….medan de tjusiga sängarnas ägare gör karriär och tjänar ännu mer pengar under tiden.

    Fy för den lede, vilket jävla system!

    Kaoskram.

  3. kao skriver:

    Att vissa får bättre vård än andra märkte jag redan på min tid inom vården. Nu är det ju etter värre och det kommer inte sluta där….

    Även våra nyfödda barn förvägras ju livsviktig vård ibland – jag såg också detta med nedkylning av barn som föds med syrebrist, på TV. Att tänka så kortsiktigt gällande barn som genomgår en dramatisk förlossning kostar i förlängningen ofantliga summor och lidande. Så att se till att de barn som behöver behandlingen (i HELA landet) är naturligtvis A och O. Inte minst för barnen själva..

    Läkemedelsbranschen är genomrutten. Det har den alltid varit, men nu visar de sej öppet – och inget görs – allt för de fria marknadskrafterna att sno åt sej så mycket de bara kan. Och ingen i branschen verkar ha den minsta skam i kroppen.

    Likadant i olje- och tobaks- och livsmedelsbranschen. För att ta några exempel.

    Kaoskramar

  4. HEMIMAMMA skriver:

    DELAR PÅ FEJJAN


Kommentera

