Kategorier

Arkiv

Skvitts friskola

Inte bara grammatik

Tempus kan vara livsavgörande! Ja alltså att använda rätt tempus.

Man kan ju slippa en blåtira eller till och med att dö en förtidig död. Ja, som om man till exempel uttalar sig fel om kvinnors övervikt!

Ja, som han i USA. Hans käring var så fet så en dag när de bråkade satte hon sig på honom. Då dog han! Men just den episoden* hade kanske inget med tempus att göra. De närmare detaljerna känner inte Skvitt till.

(* Observera ordvalet som i feminismens Sverige är helt politiskt korrekt. Om rollerna hade varit ombytta och fet man satte sig på hustrun så så hon dog, då kallas det inte episod. Då heter det mord!)

Det här med tempus är viktigt och det vill jag förmedla. Ja, tänk på följande:

Du råkar en dag vara uppriktig mot en överviktig kvinna och säger till henne:

”Hemskt vad fet du är!”

Säg inte det! Kommentera inte hennes vikt! Men om det bara råkar undslippa dig är det en fördel om du råkar använda fel tempus:

 ”Hemskt vad fet du var!” 

Har du tur så svarar hon: ”Tack! Jag visste inte att jag hade gått ned i vikt”.

Ibland är fel det enda rätta. Kanske det är så regeringen tänker.

???

Ärsch!

Detta inlägg är väl det mest korkade jag har skrivit!

???

Men tack vare Skvitts friskola kanske våra ungdomar nu har lärt sig vad tempus är, för med dagens skolpolitik sjunker kunskapsnivån i takt med att anslagen till skolorna minskar och budgeten för läromedel med mera inte längre räcker till. Istället sponsrar privata företag med läromedel som vinklar på sätt som gynnar sponsorn. Sponsorer vill ju ha något tillbaka, som väl alla fattar. Neddragningarna leder också till större klasser och sämre kvalitet på allt.

”De elever som började skolan i mitten på 1990-talet fick vara med om ständiga nedskärningar. Skolbibliotek lades ned, elevgrupperna blev större, kuratorer och lärare blev färre.

Nu finns det stor risk för att en ny generation svenska elever får vara med om samma sak. Det visar en rapport från Lärarnas riksförbund som SvD har tagit del av.” /SvD

Konsekvenserna borde utredas. Det är väl det minsta man kan begära och det är just vad Lärarnas Riksförbund gör: ”Lärarnas Riksförbund kräver att en skolkommission inrättas för att följa upp konsekvenserna av nedskärningar, uppsägningar och varsel. – Det är en uppenbar risk att den ekonomiska krisen kommer leda till sämre kvalitet inom den svenska skolan, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.”

Några artiklar om skola:

”Skola och ekonomi har ett nära samband. Allt fler forskare pekar på grundutbildningens avgörande betydelse för den långsiktiga ekonomiska utvecklingen. I utvecklade ekonomier betyder kompetens hos befolkningen allra mest som tillväxtfaktor.”

”Företagen gör tummen ned för den svenska gymnasieskolan. Den förbereder eleverna dåligt för yrkeslivet, visar en genomgång som DN Ekonomi har gjort. Det står både företag och samhälle dyrt.”

 

”De svenska gymnasieeleverna är för dåliga på att stava.”

”Svagheterna i skolsystemet utgör, enligt honom, ett hinder i den långsiktiga ekonomiska utvecklingen.”

”Bertil Östberg, statssekreterare på Utbildningsdepartementet, konstaterade i ett reportage i Veckans Affärer i november förra året att Sverige tappar i allt som mäts, relativt och i absoluta tal, och att andra länder hela tiden blir bättre” ”I gymnasiet inrättades det så kallade individuella programmet för att fånga upp de elever som inte hade med sig tillräckliga kunskaper från grundskolan för att kunna bedriva reguljära gymnasiestudier. Det individuella programmet var under en tid det största programmet på många skolor … Gymnasiets problem blir sedermera också ett problem för högskolor … De högre lärosätena tvingas därför inrätta extrakurser och preparandutbildningar för att studenterna ska kunna ta igen det som de borde ha lärt sig redan på gymnasiet. Studietakt och krav sänks; högskolan ‘gymnasifieras’. Det säger sig självt att det också får återverkningar på svensk forskning och innovationskraft.”

Tänk jag som trodde att Alliansen ville utveckla näringslivet och att Fp hade skolfrågorna som sina hjärtefrågor, men så tycks det ju inte alls vara!

Andra lektioner i Skvitts friskola

Allt var väl i ärlighetens namn inte bättre förr.


3 kommentarer on “Skvitts friskola”

  1. Svante skriver:

    Här kan du se ett fint initiativ, som en skola i Ljusdal har tagit, allt är inte skit med skolan.
    http://svantelarvig.wordpress.com/2012/08/23/aven-landsbygden-kan/
    Svante

  2. ghostopinion skriver:

    Tja, din friskola är väl inte sämre än någon annan vad jag kan förstå. Å andra sidan är det inte mycket här i världen jag förstår, så vem vet?


Lämna en kommentar