Kategorier

Arkiv

Reklam på pissoaren

Vem betalar?

Nu ska män bland annat uppmanas via en talande urinoar att tvätta händerna efter att de har låtit sitt vatten. Det påminner mig om en arbetskamrat som sa: ”Mamma lärde mig att inte kissa på fingrarna!”

Men utöver det så ska man uppmanas att inte titta på den som står bredvid i samma ärenden. Som jag upplever det är detta inget problem. Alla är ju väldigt diskreta, utom de homosexuella, men de lär knappast bry sig om sådana meddelanden och det får man stå ut med. Blir de nöjda med en flukt så bjuder jag på det. Alternativet är att komplettera med särskilda urinoarer för de homosexuella. Det skulle säkert uppskattas av alla och inte minst av de sistnämnda!

Men inte nog med det. Den talande inrättningen ska kunna mer än detta.

Naturligtvis ska man även få sin meditationsstund förstörd med kommersiell reklam.

Det är då fan att man inte får vara ifred någon stans för all denna reklam. Vi ser den på affischpelare på stan, på affischer i kollektivtrafikens färdmedel och väntkurer, i dagstidningarna, i veckotidningarna, i TV och på radio, på idrottsarenorna, på spelarnas tröjor, på Internet, i brevlådan, i våra mail och vi får reklam i våra mobiler till och med.

Över allt finns denna reklam som intet annat är än lögn och båg. Kort sagt det är propaganda ägnat att lura oss att handla det vi antagligen inte behöver. Och när vi har handlat de vi inte behöver, då går vi hem med grejerna i bärkassar med påtryckt reklam. Kanske har vi köpt en jacka med, ja gissa, reklam på!

Hur mycket lägger egentligen företagen på reklam? Och hur mycket lägger de på sponsring?

”Ja, ja”, kanske de oeftertänksamme tänker, ”än sen då, det är deras business!”

Men sanningen är att det är du, jag och alla andra som köper något som faktiskt betalar för denna marknadsföring. Priset blir högre, reklamen ska ju betalas av någon. Och till på köpet handlar vi mer än vi behöver och hur ofta har det inte hänt att man kommer hem med något man har köpt och märker att det inte alls var så bra som reklamen utlovade.

Vi lever i ett samhälle som har gjort indoktrinering till en industri!

För en tid sedan köpte Skvitt ett USB-minne från Sandisk med lösenordsskydd. Det var uruselt. Och jag köpte det på Clas Olson. Och jag skrev en recension på deras hemsida. Vad jag tyckte syns i bilden nedan.

( Här publicerades bilden)

Vad tyckte clas olson om min recension? Jo, det framgår av bilden nedan.

Sanningen var dem för magstark. Det skulle ju innebära att de fick sälja färre minnen av denna sort. Då är det bättre att vi handlar, blir missnöjda, men inte kan sprida det till andra presumtiva köpare.

Reklam, företagen kallar det ”varuupplysning” och ”produktinformation”. Pyttsan, det är propaganda, lögn och lurendrejeri! Och på detta bygger kapitalismen hela sin existens. Nej, tacka vet jag ett non-profit-samhälle med ärlighet som ledstjärna!

Annonser

12 kommentarer on “Reklam på pissoaren”

  1. Svante skriver:

    Jag vill bara säga att, man ska tvätta händerna innan man tar vännen i hand, för var har handen varit innan man måste låta sitt vatten gå. Tänk bara på var händerna varit på väg till jobbet, redan i hallen kommer de i kontakt med skorna man använde dagen före, och var gick dessa. De bakterier man redan har på vännen är man ju van vid.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Detta du säger är alldeles sant. Urinen däremot är steril och har i årtusenden använts för att rengöra sår.
      Finns det skit på snorren har man varit tillsammans med fel kvinna!
      /Skvitt

  2. kao skriver:

    Fantastiskt att vi ska få veta hur vi ska bete oss i våra mest privata stunder av företagen.Tror de ej man begriper nåt själv?
    ———–
    Japanska toaletter är nog ett strå vassare. Det finns en lättare variant av denna på Åhle’ns i Stockholm. Man får en mindre chock när man utsätts för ‘behandlingen’ där.

    Känner jag måste skriva ett litet inlägg om japanska toaletter 😉

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Ja, gör det, snälla du!
      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Får inte sätta upp vilka lappar som helst, vare sig i porten eller på dörren i detta hus (tråkigt nog). Bara tvättstugebråk tycks vara tillåtet. Anonyma sådana. Ack, vad värden är bakvänd! Men jag ska göra ett försök med dörren och se om lappen får sitta kvar. Annars jävlar!

        Kaoskram

        • skvitt skriver:

          Det heter inte lappar, det heter samer! Och vad har samen gjort för att du ska spika upp den på dörren?
          /Skvitt

          • kao skriver:

            😀 Det skulle se ut, va? Korsfästa samer.
            Får väl göra en modell av en same och skriva på den, sen spika upp den på ytterdörren.

            Kram
            Kao

  3. […] https://skvitts.wordpress.com/2012/07/25/reklam-pa-pissoaren/#comment-12493 Rate this:Share this:TwitterFacebookMerStumbleUponRedditLinkedInDiggSkriv utE-postGillaGillaBe the first to like this. Det här inlägget postades i KAOS ALLEHANDA. Bokmärk permalänken. […]

  4. […] gärna Reklam på pissoaren. Rate this:Share this:TwitterFacebookMerStumbleUponLinkedInRedditDiggSkriv […]

  5. barbamammas skriver:

    Tänk att när jag var barn så skyndade man sig in på bion för att hinna se reklamen innan filmen började, det fanns inte reklam i tv.n men bara två kanaler med tråkiga pedagogiska barnprogram, inga datorer, inga mobiler, inget internet, inga tv-spel….reklam enbart på bussen och de blad från mataffären som mamma samlade på. Det var inte bättre då…

    • skvitt skriver:

      Inget är svart eller vitt. Klart att mycket har blivit bättre sen dess. Färre krig, faktiskt. Färre dödade i krigen som ändå förekommer. Färre svälter. Levnadsstandarden är högre även i Afrika.
      Men kapitalismen tror jag ändå är råare i dag än förr. Länder har förlorat sin suveränitet till förmån för bankkapitalisterna, till exempel.

      Det finns rolig reklam och på den tiden du skriver om var man ju inte så van vid filmad reklam, så om du inte ville missa den på bio så kan jag förstå dig. Jag ville inte heller missa bioreklamen. Lustigt nog trodde man sig inte påverkas av den och jag kan inte påminna mig att jag en endaste gång påverkades. Å andra sidan kan det likväl ha hänt.

      En tjej jag kände i ungdomsåren var helt övertygad om att hon inte påverkades. Men så gick hon två dagar på rad på bio. Dag två såg hon reklam för godis för andra dagen i följd och upptäckte till sin förvåning att hon satt och käkade på godis som de gjorde reklam för. Hon hade aldrig köpt just det godiset förut, men dagen innan hade visat reklam för just det godis hon satt och smaskade på. Då insåg hon att hon hade påverkats.

      Kram!
      /Skvitt


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s