Kategorier

Arkiv

Rent mjöl i påsen

Don’t Worry, Be Happy!

Alfred och Britta sitter i bilen och diskuterar politik.

Alfred: Har du hört att staten ska få en kopia av all internettrafik?
Britta: Du menar FRA-lagen?
Alfred: Ja, den lagen. Vad tycker du om det?
B: Den som har rent mjöl i påsen har väl inget att frukta?
A: Det är så de brukar säga.
B: Vilka då de’? Jag tycker inte om att du tilltalar mig så!
A: Förlåt. Nej vad jag menar är att det är en populär ursäkt. Ett favoritargument, det där ‘Rent mjöl i påsen’.
B: Men stämmer det inte då? Hur påverkar FRA-lagen mig? Jag som alltid skött mig?
A: På ett sätt är argumentet ‘Rent mjöl i påsen’ riktigt lömskt – för det stämmer verkligen. Du har rent mjöl i påsen, Britta, och lagen kommer inte påverka dig på något märkbart sätt.
B: Ja det är ju det jag menar. De sitter ju inte och läser mina mail – de jag skickar till min syster i Norrland, eller hur?
A: Nej det är klart, sannolikheten är väldigt väldigt låg.

De båda sitter en stund och stirrar ut på vägen.Läs resten av konversationen här!

Återigen satt de tyst tillsammans. Britta svängde av landsvägen upp på motorvägen mot flygplatsen som var deras mål för färden.

Alfred: Vi talade om att ha rent mjöl i påsen. Och kom fram till att oskyldiga kan drabbas av misstolkningar, som kan få ganska dramatiska konsekvenser.
Britta: Jo, jag förstod vad du menade. Det är klart att risken finns. Men inget system är hundraprocentigt, eller hur?
A: Nej det är klart. Det är ju relevant hur ofta det blir missar jämfört med träffar, så att säga. Och ännu en tydlig miss – åt andra hållet – har vi ju haft nyligen här i Sverige.
B: Du menar ‘Stockholmsbombaren‘?
A: Ja precis. Fast egentligen kanske den missen ligger Engelska underrättelsetjänsten mera till last, än Svenska. Mannen som tog livet av sig hade tydligen bott länge i England.
B: Ja det går ju att göra missar på båda hållen, såklart. Inte bara misstolka oskyldigas kommunikation, utan också missa de riktiga bovarnas meddelanden..
A: Yes, det är det vi kommit fram till.

Regnet tilltog och Britta slog på vindrutetorkarna. De lämnade spår i framrutan och hon var tvungen att luta sig mot ratten för att se skyltarna ordentligt.Läs mer av konversationen!

”Oskuldspresumption! Är du vid liv?

Är oskuldspresumptionen* vid liv i Sverige idag..?”  Mer här!

”Varför denna ilska?

Och så funderar jag – vad är det som jag reagerar så starkt på? Är det inte bra att allmänheten kan hjälpa polisen identifiera personer som (verkar) begå brott, fångade på övervakningskameror? Vi vill väl alla stävja brottslighet, och om vi kan hjälpas åt – what’s the problem?” Fortsätt läs här, med bland annat denna mening: ”… detta tyder på att allmänbildningsnivån är väldigt låg kring grundläggande idéer kring maktdelning i samhället.

”Britta svängde in på långtidsparkeringen, klev av och gick iväg och hämtade ett P-kort i automaten. Alfred plockade ut deras väskor och de gick tillsammans mot flygplatsentrén.

Britta: Jag tänkte på det här med FRA-lagen och allt. Stoppade inte SÄPO eller vem det var ett terrorbrott alldeles nyligen? Som var riktat mot en dansk tidning?
Alfred: Jo, eller det är åtminstone under utredning. Ett planerat terrorbrott mot Jyllandsposten.
Britta: Så det är inte helt värdelöst, allt det här övervakandet?
Alfred: Nej, det måste jag tillstå – det kan säkert vara användbart ibland, när det träffar rätt. Frågan är bara vilket pris vi vill betala.

De var framme vid ingången och Britta stannade till.” Konversationen fortsätter. ”B: OK, dra det då.”

SvD vs McCarthyism

De gick till incheckningsdisken och räckte fram biljetterna.

– Tack, sade kvinnan bakom disken. Är det bara dessa två väskor eller har ni något mer att checka in?
– Bara de två, svarade Britta och tog emot passen som nu fått den gröna lilla lappen ditklistrad.

Britta och Alfred satte sig på ett café i väntan på att ‘Go to gate’-lampan skulle lysa upp.

– Hörde du att USA börjat införa så kallade nakenscanners på flyget? sade Alfred och ställde ned sin kopp.
– Jo jag läste om det. Det var vissa protester. Tydligen var det kring Thanks Giving-helgen som många märkte av det på riktigt.
– Visste du att killen som kallades ‘kalsongbombaren‘ förmodligen inte skulle ha upptäckts med hjälp av kroppscanners, enligt experterna?
– Nej det visste jag inte. Men var inte det anledningen att införa nakenscanners från början? För att upptäcka sprängämnen under kläderna?
– Jo. Men …” Konversationen fortsätter.

”De fortsatte mot Gate 14.”

– Jag sitter och funderar på det här vi pratat om, sade Britta. Att tanken om ”Rent mjöl i påsen” är .. hrm.. ogenomtänkt. Felaktig, helt enkelt.
– Jo, svarade Alfred och lade ned dagstidningen i sätet framför. Det är det jag försökt förklara för dig. Är det något nytt du kommit på?” Om det är så, ja, då läser du det här!

– ‘Har du smugglat narkotika någon gång?’ sade Britta. Vad är det för en idiotisk fråga? Om jag nu gjort det, skulle jag väl för helvete inte erkänna det!?
– Haha, jo det är verkligen svårt att förstå funktionen hos de där inreseblanketterna, svarade Alfred.
– Ja, vad är egentligen poängen? Det här är bara slöseri med tid!
– På sätt och vis är det ett litet prov – om du har rent mjöl i påsen, så att säga.
– Det där var inte roligt Alfred. Jag menar allvar. Vad är egentligen meningen med detta löjliga formulär?
– Ja säg det du. En snäll tolkning är att visa vilken sorts kultur som USA förväntar sig av de inresande.
– En annan vore kanske följande.

Alfred spetsade öronen. Det brukade vara han som stod för det spekulativa, inte hon.” Läs hur denna rafflande berättelse slutar!

8 kommentarer on “Rent mjöl i påsen”

  1. Svante Svensson skriver:


    Du menar så här förstår jag.
    Svante

  2. Svante Svensson skriver:


    Eller denna.
    Svante

  3. Svante Svensson skriver:


    Jag hoppas att jag kan tillföra lite till ditt inlägg, jag har försökt hålla koll på detta sedan jag kom över min första dator, som gick att nå internet år 2003.
    Svante

  4. […] Det är ju inte bara jag som har skrivit, så klart, men jag samlade några inlägg från OlofB[eta] i detta inlägg. […]


Kommentera

