Kategorier

Arkiv

”Ansvar att skydda”

Demagogi

 

Natos generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen: ”Nato och våra partners har framgångsrikt genomfört det historiska FN-mandatet att skydda det Libyska folket.” Det är demagogi!

Bilderna har ännu inte hunnit spridas på nätet i någon större omfattning, men allt talar för att det som skett i Sirte

är en upprepning av vad som skedde i Fallujah, Irak.

Om bilden ovan

Bilden är inte från Sirte, utan Haiti efter jordbävningen. Jag har blivit lurad. Se kommentar av Svenne is debunct nedan.

Bilden låg ute redan i januari 2010!

Här en bild från samma plats men annan vinkel, i THE HINDU!

A couple looks over hundreds of earthquake victims at the morgue in Port-au-Prince, Haiti, Thursday, Jan. 14, 2010. Photo: AP

Någon har förfalskat sanningen och därmed gjort mer skada än nytta. Det är mycket tragiskt att det finns oseriösa människor som sprider bilder i rent propagandasyfte, eller kanske av ren okunnighet. Med den bisatsen menar jag, dock utan att tro att det har gått till så, att någon ”bara tyckte” att det var en bra illustration till det den ville ha sagt och publicerade den i fel sammanhang.  Men just i detta fallet är det väl att vara alltför godtrogen att tro det. Det är något att tänka på för alla som lägger ut bilder på nätet. De kan missbrukas och dyka upp där de inte hör hemma, så som bilden alltså nu har gjort hos Mavera och sen dessutom med en text i min blogg och det är MITT fel.

Jag beklagar verkligen det inträffade!

Det här visar hur lätt en lögn kan spridas vidare. Sålunda har jag spridit den i god tro. Till och med lagt till en text som ytterligare förstärker lögnen och det är tragiskt. 

Varför drar jag inte tillbaka bilden? Jo, för skadan redan skedd. Så fungerar Internet. Jag förklarar det i min svarskommentar, se nedan. Här skriver jag det en gång till:

”Jag kommer givetvis att låta bilden ligga kvar eftersom den nu finns cashad på nätet. Men jag ska också påpeka det rätta sakförhållandet.

Hur det förhåller sig med att bilden ursprungligen kom att hamna i detta sammanhang är något som jag tyvärr inte känner till. Uppenbarligen beror det på ett misstag eller ren illvilja från någon i ett tidigare led. Nu äntligen finns det då en chans att fästa uppmärksamhet på att bilden inte har med Sitre att göra och det är mycket viktigt att falska uppgifter avslöjas, vilket jag än en gång tackar dig för.

/Skvitt”

Genom att låta bilden ligga kvar här, har jag kvar en viss kontroll över den. man kan alltid surfa hit och läsa om ursprunget till den här bilden med min text!

Än en gång, jag beklagar verkligen det inträffade!

Jag ska genast också informera Mavera!

Låt mig nu gå vidare

Här kommer en kort beskrivning av vad som skedde där, eftersom även de brotten mot mänskligheten har tystats ned och nått ut endast till dem som aktivt anstränger sig att söka på nätet.

Fallujah är en mycket gammal stad med lång historia och ligger knappt 7 mil väster om Bagdad och känd som Moskéernas stad. Det som hänt där kan du knappast läsa om på nätet på svenska. Här är de händelserna icke-händelser, som så mycket annat som USA gör sig skyldig till. Som kontrast till det kan ju lite tillspetsat sägas att om någon fiser i Pyongyang i protest mot regimen så har CNN extrautsändning och svenska medier följer upp med svarta rubriker på löpet! Men det som har hänt i Fallujah har ”inte hänt alls”, om man ska gå efter medias nästan obefintliga rapportering.

Det här har jag funnit i svenska medier:

”När USA-trupper i november 2004 anföll Fallujah i Irak var syftet att slå ut motståndsgrupper med ett enda massivt militärt slag. Konsekvenserna blev förödande för civilbefolkningen. Över 500 dödades och de strategiska vinsterna är fortfarande omdiskuterade. Motståndet knäcktes inte.” Därefter fortsätter DN med att skriva om Marja i den sydafghanska Helmandprovinsen där USA försökte sig på samma strategi ”man skulle tillämpa ‘Clear, hold and build’, det vill säga rensa, hålla och sedan bygga upp förtroendet hos lokalbefolkningen”, som DN skriver.

Fortätter jag att söka på svenska siter om Fallujah kommer jag till nedanstående site, som har som slogan ”fakta först. resa se’n.” Jag kan väl säga att jag snarare kallar det ”indokrinera först. resa se’n”.

Bilderna är rena idyllen om man beaktar att de skildrar krig.

Nästa sökning leder mig till krigsspel, Six Days in Fallujah. Allting går ju att exploatera och profitera på alltmedan man förhärligar ondskan i sann kapitalistisk anda.

Som ni ser är det inte lätt att finna svenska artiklar om detta vidriga övergrepp som staden Fallujahs invånare drabbades av. Om ni alltså inte känner till det så är ni ursäktade.

Men vad var det då som hände?

Gulfkriget ägde rum 1991 (här några av mina inlägg taggade med ”Gulfkriget”). Brittiskt flyg bombade bron över Eufrat och stadens marknad varvid omkring 200 oskyldiga män, kvinnor och barn, alla civila dog. Många fler skadades allvarligt.

Det var den första attacken. I den andra attacken var det koalitionens markstyrkor som angrep bron på nytt och en annan marknad i staden. Hur många offer det var den gången har jag inte lyckats få fram.

2003 utbröt det så kallade Irakkriget. Och staden Fallujah drabbades igen. Men det är väl inte mycket att orda om eftersom pressen inte tycker det. Och att tiga är ju också ett ställningstagande. Tiga är också journalistik! Och det är politik!

Men jag är av annan uppfattning. Här kommer sanningen, hård, kall och brutal!

Amerikanska trupper gick in i Fallujah i april 2003 och installerade sig i Baathpartiets högkvarter, samt inrättade vad de kallade  en ”skyddsstyrka” bestående av lokala irakier för att bekämpa ett ökande motstånd. De installerade också en ny proamerikansk borgmästare.

På kvällen den 28 april 2003 trotsade en skara på cirka 200 personer det utegångsförbud som hade införts av USA. Man samlades utanför en skola som amerikanerna hade stängt för att använda som militärt högkvarter och folkmassan krävde att skolan skulle öppnas igen.

Soldater från 82nd Airborne stationerades på skolbyggnadens tak och sköt skarpt rakt in i folkmassan och dödade mist 17 civila och skadade över 70 oskyldiga människor. USA påstod att i efterhand att de bara hade besvarat irakisk eld, vilket var en ren lögn. Två dagar senare besköts ännu en folkmassa som protesterade mot massakern.

I november 2004 försökte USA återta kontrollen över staden varvid minst 1350 människor slaktades brutalt av amerikanska styrkor. Dessa sades vara stridande förband och det är än i dag den officiella versionen.  De utsattes bland annat för kemiska stridsmedel. Verkan av dessa stridsmedel försvann inte omedelbart. Ännu så sent som i september 2009 hade man på Fallujah General Hospital i Irak således 170 nyfödda barn, varav 24% avled första levnadsveckan och 75% av dem var missbildade!

 Läkare i Fallujah har påpekat att de aldrig har sett missbildningar i en sådan omfattning tidigare och att  ett betydande antal barn som trots allt överlever får allvarliga handikapp!
Detta är krigsförbrytelse, men ingen vill tala om det här i väst, med få undantag! Här är dock beviset på att jag inte ljuger om saken.
Nu några bilder från massakern i Fallujah.
Foto: http://www.afterdowningstreet.org/
Demonstration i London 2007.
Läs artikeln här!
Den ödelagda staden, som Military.com har sopat bort från nätet.

Det är detta som vi kan förvänta oss av Sitre!

Klickar du på STOP-bilden kommer du till länkar som du helst inte vill öppna!
Detta arrangemang har jag gjort för att skydda barnen! Det handlar om Libyen och vad ”frihetskämparna” gör. Tyckte du att bilderna ovan var otäcka?
Men, jag VARNADE INTE för dem! 
Jag varnar inte heller för dessa.
Om dessa video är sanna och visar hur Gadaffi grips och behandlas, då visar de också med all önskvärd tydlighet vilken sorts ”frihetshjältar” det är som USA och NATO har givit sitt stöd åt och som Hillary Clinton blir så begeistrad över!

17 kommentarer on “”Ansvar att skydda””

  1. Svenne is debunct skriver:

    Skvitt is debunct, den översta bilden är inte från Sirte, utan Haiti efter jordbävningen.

    Samma hus, samma bilar, lite annan vinkel utan polis bara.

    Artikeln:
    http://www.thehindu.com/news/international/article80547.ece

    Fler bilder på samma hus, ett bårhus:

    http://tinyurl.com/6xvetzd

    Så gick det med den propagandan!
    Pladask ner i skiten!
    För du har aldrig hört talas om källkritik?
    Men då måste du ju göra något själv, och då komma fram till att allt du får höra från de ”säkra” källorna och betrodda alternativa medierna inte alls är så sanna.

    • skvitt skriver:

      Tack för den upplysningen!
      Det är väldigt viktigt att fakta kommer fram. Det är en eminent kommentar du ger, bortsett från att du utifrån detta påpekande drar lite väl långtgående växlar, men det har jag givetvis överseende med. Det viktigaste är trots allt att det sanna kommer fram och det tackar jag för.

      Jag kommer givetvis att låta bilden ligga kvar eftersom den nu finns cashad på nätet. Men jag ska också påpeka det rätta sakförhållandet.

      Hur det förhåller sig med att bilden ursprungligen kom att hamna i detta sammanhang är något som jag tyvärr inte känner till. Uppenbarligen beror det på ett misstag eller ren illvilja från någon i ett tidigare led. Nu äntligen finns det då en chans att fästa uppmärksamhet på att bilden inte har med Sitre att göra och det är mycket viktigt att falska uppgifter avslöjas, vilket jag än en gång tackar dig för.

      /Skvitt

      • Svenne is debunct skriver:

        Ren illvilja skulle jag säga, helt i propagandasyfte.
        Att de använder en bild som inte ens är från Libyen och är över ett år gammal, visar att resten de skriver är lika sant…alltså är det lika troligt att det har hänt som att solen cirkulerar runt jorden.
        Då är frågan om NÅGON bild som publicerats av de ”alternativa medierna” är från Libyen, eller har de hittat alla bilder via Google!?!

        Allt går tydligen för att demonisera meningsmotståndare, NATO och givetvis den nation vänstern hatar mest…USA!

      • skvitt skriver:

        Jag kan aldrig försvara lögner inte ens om någon skulle påstå att det är för ”den goda sakens skull”, eller vilka andra förklaringar som helst. Det vållar mera skada än det gör nytta.
        Den som en gång har ertappats med en lögn förlorar för alltid sin trovärdighet.

        Jag har säkert mer än en gång skrivit något som är fel och kan bevisas vara fel. Det är illa nog! Men jag har aldrig medvetet ljugit! Och jag kommer aldrig att ljuga, men säkerligen skriva något som är fel och det kommer säkert att ske mer än en gång. INGEN är felfri och absolut inte jag, men jag försöker var det så gott jag förmår.

        Alla som hittar uppenbara fel i mina texter uppmanar jag att påpeka det så att det kan rättas till och så att jag inte bidrar till att föra vidare eller rent av skapa lögner!

        Tack, säger jag till min publik!

        DET ÄR ALLAS PLIKT och ANSVAR att lyfta fram sanningen! Den plikten ligger lika mycket hos läsaren som hos författaren! Det är en mänsklighetens plikt, särskilt som det finns alldeles för många som målmedvetet för fram och/eller skapar lögner!

        /Skvitt

  2. OldWolf skriver:

    Tack för att du publicerar detta. Vår gammalmedia och våra politiker håller dock för öronen och blundar…tyvärr

  3. […] Här skriver jag om saken och förklarar varför bilden ligger kvar!Share this:TwitterFacebookLike this:GillaOne blogger likes this post.   […]

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Här är en länk till dig som jag gissar att du kommer att reagera hårt och snabbt på…

    http://www.infowars.com/madsen-gaddafi-flying-white-flag-when-killed/

    • skvitt skriver:

      Tack, Hemi!
      Det mesta var dock redan känt, men det finns ju länkar som kan ge mera, dock antagligen bara detaljer.

      Å andra sidan har jag kanske läsare som gärna följer upp dessa länkar och länkars länkar etc mera än jag anser mig ha tid med. Alla tips således välkomna.
      Mycket tack alltså och kram!
      /Skvitt

  5. […] Bild ovan från inlägget ”Ansvar att skydda”. […]

  6. […] Båda visar på olika sätt att föra ut propagandan. Läs texten i inlägget här. […]

  7. kao skriver:

    Mkt intressant, men alldeles för långt inlägg för mej en lördagskväll. Läser klart och kommenterar i morgon. (Har lite annat än nätet/bloggen att tänka på just nu)

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Du kan hoppa över början och läsa från och med dessa rader: ”Låt mig nu gå vidare

      Här kommer en kort beskrivning av vad som skedde där, eftersom även de brotten mot mänskligheten har tystats ned och nått ut endast till dem som aktivt anstränger sig att söka på nätet. … ”

      Kram!
      /Skvitt

  8. kao skriver:

    Det är så här det går till, ja. Det är så här propagandan sprids. Så här man får medborgare att tro på rena lögner.

    Det som hände i Falludjah händer dagligen och stundligen runtom och i hela världen.

    Kao


Kommentera

