Kategorier

Arkiv

Reklam

Reklam är något vi tycks få leva med

Det har blivit en del av vår kultur. Men det visar bara vilken andefattig kultur vi har fått. Och vilka har pådyvlat oss den kulturen, tro?

Jo, krämarna, så klart.

Eller för att tala klarspråk: kapitalisterna!

Det här visar klart och tydligt kapitalismens kvalitet, eller snarare brist på sådan. Här gäller bara att pracka på folk sådant som ger en liten klick klirr i kassan. Det är kapitalismens kultur, det och inget annat.

Verklig kultur kommer från annat håll, men går det att sko sig på det också så finns det alltid kapitalister som håller sig framme där med, inte för kulturens skull, men för att tjäna pengar på kulturarbetares kreativitet. Kapitalismen i sig frambringar inget som kan kallas verklig kultur – odling av förfinad mänsklig aktivitet.

Det sägs att Jesus drev ut krämarna från templet. Nu har krämarna drivit ut Jesus därifrån, kan man kanske påstå.

Reklamen tränger sig på över allt och jag begriper att en tidning ges ut med vissa kostnader och måste få intäkter som täcker utgifterna med sådan råge att det kan vara värt att satsa sitt kapital för att leva gott på att förmedla nyheter. Det är ju inget ideellt arbete en tidning står för, så klart.

Det här innebär också att en tidning aldrig kritiserar den ordning som godkänner att någon lever på sitt kapital. Ingen tidning som finansieras på detta sätt ifrågasätter det ekonomiska system som tillåter vissa att berika sig på andra. Det vore ju att bedriva ett självmordsarbete. Och på denna slutsats kan man inte påstå annat än att våra nyheter är en historia om ett selektivt urval där endast sådant som är bra för kapitalismen tillåts att förmedlas. Alltså förmedlas vi i första hand inga för arbetarklassen verkligt viktiga nyheter utan snarare propaganda och bifogad underhållning som ska sälja denna propaganda.

Ibland är underhållningen makaber. Vi gillar ju att läsa om olyckor, köper tidningar och får på köpet deras propagandabilder om hur världen ska se ut. Här finns ingen objektivitet om den inte gagnar kapitalet.

Det måst ju finnas något som säljer budskapet. Som exempel på detta har vi dagens stora nyhet, DE DOG DIREKT.

Men det dör folk varje dag. Det dör folk i olyckor varje dag. Det dör folk i arbetsplatsolyckor, men då blir det sällan mera än notiser.

Kalle Johansson, Kalle Pettersson och Kalle Svensson dog för oss i arbetsplatsolyckor. De var med om att bygga vårt land och föll på sin post på grund av eftersatt säkerhetsarbete, ty det prioriterades bort i jakten på vinstmaximering. De förärades med en notis i tidningen, men icke mer än så – i bästa fall.

Visst är det tragiskt att Stefan Liv omkom, men inte mera tragiskt än att Kalle Johansson, Kalle Pettersson och Kalle Svensson dog för oss i arbetsplatsolyckor. Men de hade aldrig det underhållningsvärde som Stefan Liv hade varmed tidningarna kunde locka oss att köpa deras propaganda för det kapitalistiska system som berikar tidningsägarna.

Vi betalar ogärna vad som helst för att få våra nyheter förmedlade, så vinklade de är. För att göra tidningen köpvärd lusas den således ned med reklam, särskilt nätupplagorna. Och alla medel är tillåtna. Till och med irriterande reklam såsom den i bilden överst, som var så irriterande att jag lockades klicka bort den. Hur jag än klickade öppnades bara samma fönster som gav mig mera reklam. Det är inte att visa mig respekt, tvärt om!

Den kulturen står kapitalismen för. Och det är allt i kulturell väg kapitalismen kan förse oss med: KÖP, KÖP, KÖP!

Det är andefattigt, mycket andefattigt. Kapitalismen ÄR andefattig!

Tror du att du får dina nyheter billigare tack vare reklamen?

Är det inte så att du i själva verket betalar dina nyheter när du köper något annat.

Är det egentligen inte så att när du köper ditt diskmedel så betalar du inte bara för ditt diskmedel, du betalar även för reklamkostnaden.

Är det inte så?

Tänk efter!
Tänk efter hur mycket extra du antagligen betalar för reklamen när du köper något. Du betalar så mycket att det kan hålla liv i en tidning och i dess ägare. Och för den kostnaden får du dig serverat de nyheter ägaren till tidningen vill att du ska få. Selektiva nyheter, det är vad du får, underhållning och lämplig propaganda.

Kalle Johansson, Kalle Pettersson och Kalle Svensson dog för oss i arbetsplatsolyckor. Hur de levde och strävade för att få vardagen att gå ihop, det får du inte läsa om. Hur deras änkor drabbas och hur deras barn lider av att Kalle Johansson, Kalle Pettersson och Kalle Svensson dog för oss i arbetsplatsolyckor får du aldrig läsa om, för det anser tidningsmånglarna saknar värde att skriva om. Det är det selektiva urval de gör. De vill inte beskriva en arbetares trista vardag. Det finns ingen glamour i det.

Om det skulle finnas en tidning som beskriver arbetares sanna vardag och usla villkor, ja då vill inga krämare köpa sig reklamplats i en sådan tidning.  En sådan tidning motarbetar den världsbild som krämarna vill få oss tro på.

Se på de få tidningar som faktiskt lyfter fram arbetarklassen! Hur mycket reklamstöd får dessa tidningar? Tänk på det!

Reklamen och nyhetsurvalet går hand i hand! Tänk på det!

Det sägs att Jesus drev ut krämarna från templet. Nu har krämarna drivit ut Jesus därifrån, kan man kanske påstå.

Om vi tänker oss att arbetarklassen ägde produktionsmedlen skulle även nyhetsflödet se annorlunda ut. Vi skulle också slippa reklamen. Vi kanske skulle få läsa om Kalle Johansson, Kalle Pettersson och Kalle Svensson som dog för oss i arbetsplatsolyckor, men inte på grund av eftersatt säkerhetsarbete i jakten på vinstmaximering. De förärades mer än en notis i tidningen. Hur de levde och hur deras änkor drabbas och hur deras barn lider skulle vi kunna få läsa om trots att de skulle klara sig bättre materiellt om arbetarklassen ägde produktionsmedlen.

Det skulle vara kultur! Sann och äkta kultur – arbetarkultur.

Men den andefattiga kapitalismen serverar oss inte arbetares vardag, nej hellre då kändisars.


8 kommentarer on “Reklam”

  1. morsanssvammel skriver:

    Jag försökte också, förtvivlat, klicka bort den där enerverande reklamen i morse när jag läste nättidningen. Men inte gick det, inte.

    Håller med om att det har blivit alldeles för mycket reklam överallt. Snart kan man väl inte köpa en bok längre utan att var och varannan sida är prydd med reklam mitt i romanen.

    Kram!
    /Morsan

    • skvitt skriver:

      Det var då ett skräckexemplenas skräckexempel som du målade upp!
      Kanske till och med bibeln får reklam:

      Gud sade: ”Varde ljus och det vart McDonald’s!”

      Kram!
      /Skvitt

  2. mariadesuede skriver:

    La publicité, det är franska för reklam… Pà turkiska sà heter det reklam… 😉

    Tournez à gauche – Sväng àt vänster
    Tournez à gauche – Sväng àt vänster
    Tournez à droite – Sväng àt höger
    Faites demi-tour – Gör en U-sväng

    Men ibland blir det kul iaf, fast ”jag ser inte reklamen p.g.a. av all reklam”…

    Jag tittade lite livets början i afton pà La vie sauvage, jag ska nog avsluta mina studier här i Paris, det blir nog mikrobiologi iaf…

    Örnkramar

  3. […] Skvitt skrev om reklam, vilket fàr mig att tänka pà att man ser faktiskt inte reklamen för all […]


Lämna ett svar till mariadesuede Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s