Kategorier

Arkiv

Baggböle i dag

Ghost påminner mig

Ghost skriver om baggböleriet.

Var jag såg, såg jag såg vid såg vid såg…

Den fick vi lära oss i skolan på 1950-talet när vi läste i samhällskunskapen om hur den svenska sågverksindustrin växte fram längs med Norrlands kust.

Skolan undvek sorgfälligt att utbilda oss elever i hur den svenska kapitalismen växte fram och hur borgerligheten skaffade sig sina förmögenheter. ”

För egen del fick jag en bra undervisning i saken, eller som jag skriver i min kommentar hos Ghost: ”Jodå, jag minns detta från skolan och jag måste nog ha haft en radikal lärare också, för han stack inte under stol med vad som skedde.”

Vad dagens elever får lära sig om detta har jag ingen aning om.

På goda grunder misstänker jag de inte får lära sig någonting alls. Det är ju så att anslagen till skolorna har skurits ned och det är nu redan länge sedan som skolorna hade råd med läroböcker. Men, se det ordnade ”näringslivet”!

”Näringslivet” började ta fram läromedel och dela ut i klasserna och till eleverna.

Så bra då!

Men frågan är då: om ”näringslivet” ger ut skollitteratur i ämnen som samhällskunskap och historia, vill detta ”näringsliv” då erkänna sina egna synder?

Är det inte som att förvänta sig av en tjuv att han ska gå till polisen och anmäla sig själv: ”Hej polisen, jag har just stulit!”

Bilden från siten, och här läser du texten!

Att den svenska kapitalismen växte fram på rent kriminella grunder borde vara allas vår kunskap eftersom det är dessa tjuvars barnbarn som i dag härjar i vårt land och vars intressen Alliansen företräder.

Det är dessa tjuvar som nu förser skolorna med ”läromedel”.

Faktum är att dessa tjuvar vill styra vår kunskap och brist på kunskap, så det passar deras egna intressen, vilket framgår av ett av mina tidigare inlägg, ”Ett steg i taget”.

Där skriver jag bland annat angående ”näringslivets” önskan till styrning av vad vi ska lära oss:

”Om vi har lärt av historien ska vi vara väldigt vaksamma när Malin Sahlén säger: ‘Vi vill inte peka ut några särskilda utbildningar. Det handlar om utbildningar som inte ger individen någonting vad gäller arbetsmarknaden i framtiden.’

Det låter inte så farligt, eller hur! Och vad det egentligen handlar om är: ‘Receptet mot att dras in i onyttiga, eller ‘lågproduktiva utbildningar’ är styrmedel i form av sänkta studiebidrag.’

Det var det första steget! Och nästa steg?

”Ytterligare en åtgärd som rapporten föreslår är att sänka anslagen till de högskolor som erbjuder utbildningar som inte tros leda till jobb.”

Och nästa steg?”

Sista steget är att studiebidragen försvinner helt och bara de som har rika föräldrar har råd att studera, eller så måste allt bekostas med lån i en bank som därmed gör ett klipp på räntan. Det gynnar de som äger bankaktier.

Det första steget var alltså att Svenskt Näringsliv föreslår ”Sänk studiebidraget till dem som läser onyttiga utbildningar.”

Omtanken” om de studerande glömmer inte Svenskt Näringsliv att lyfta fram, men det är bara en ”lockvara för att få sälja paketet”: ”Konsten att strula till ett liv” som rapporten heter.

Det är bara en lockvara för att kunna ta det första steget.

Det första steget!

Det första steget är redan taget när det gäller långtidsarbetslösheten!

Det första steget är redan taget när det gäller långtidssjuka!

De första stegen är redan tagna på en väg som vi av historien kan lära oss vart den leder! I vart fall än så länge. Men våra kunskaper i historia ska ju kosta oss mer att införskaffa om Svenskt Näringsliv får som det vill.

Historielöshetens utbredning är ju bara önskvärd för Svenskt Näringsliv när de följande stegen ska tas!

Är vi inte uppmärksamma i dag och protesterar kraftfullt mot alla attacker på välfärden så kommer det att vara för sent inom en snar framtid! Det är vad vi kan lära av vår historia!

Stort tack riktas till Doktorinnan i Puskallavik för uppslaget till detta inlägg!”

Vad är det för steg jag talar om, som vi kan lära av historien?

Jo, det skriver jag också.

”Det går inte att ta hela trappan ända upp i ett enda steg. Det vet de flesta.

Man kan inte heller ta bort något från människorna som många värnar om. Inte i ett steg!

Ett steg i taget!

Man kan ju kika på nazisternas metoder till exempel. Det hade aldrig lyckats för dem att som första åtgärd bara plötsligt utan förgående förberedelser säga att ‘judar ska utrotas!’

Man fick börja lite vackert!

Smärre förbud hit och dit.

Ett steg i taget!


Judar får inte gifta sig med arier. Det var en bra början. Det blev inga större protester, varken bland tyskar eller omvärldens statsmän. Sen kom nya förbud, steg för steg, ett steg i taget!

Ett steg i taget så blev det alldeles acceptabelt.

Ett steg i taget så blev det alldeles nödvändigt!

Ett steg i taget fram till utrotningslägren.”

Du är en arbetare, glöm aldrig  det!

9 kommentarer on “Baggböle i dag”

  1. […] Länk till Skvitt Rate this: DELA DETTATwitterFacebookMerStumbleUponRedditLinkedInDiggE-postSkriv utLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

  2. Anna skriver:

    Jag saknar Kattegorier bland dina kategorier!

  3. skvitt skriver:

    OK, men jag skriver inte om katter, jag bara älskar dem!
    Kram!
    /Skvitt

  4. ghostopinion skriver:

    Skitbra uppföljning till min text!

  5. Du är knivskarp som vanligt !

    BS Varsågod !!!!

    Kramen

  6. […] får som det vill så kommer sådan kunskap inte längre att läras ut och vi kommer att bli totalt historielösa och okunniga om allt som inte gagnar kapitalismen. Vi är ju redan på god väg ditåt med tanke […]

  7. […] Först var det i inlägget Ett steg i taget och senare uppmärksammade jag samma sak i inlägget Baggböle i dag. […]


Kommentera

