Kategorier

Arkiv

Terrorismen i nytt sken, del 56

1. Alla biljetterna

Hur betalades de biljetter som gällde spökbokningarna?

a. Visakort?

Hur kan man förvänta sig att bokningspersonalen reagerar om alla dessa betalades
från ett och samma konto? Med misstänksamhet? Kan inte uteslutas.

b. Kontant?

Det är mycket pengar att gå omkring med!

c. Alla på en gång?

Vad säger biljettbokaren då? ”Det var ett stort sällskap.”

d. Några stycken då och då?

”Är du nu här igen? Och till vem skall du boka den här gången?”
Det skulle ju verka väldigt skumt.

e. På många olika kontor vid vitt skilda tillfällen?

Det måste varit ett fruktansvärt tidsödande
jobb.

f. Bokat över Internet?

Jaha! Från hur många hundra olika konton? Det handlar ju om 447
biljetter! Tio bokade biljetter för varje konto, det väcker ingen uppmärksamhet, skulle jag tro,
men då behövs 45 konton. Eller använde man sig bara av ett konto? Hoppsan, det borde FBI
intressera sig för! För vem köper 447 biljetter?

 

I vart fall borde kaparna inte utesluta att de skulle dra på sig FBI:s och CIA:s blickar, om man bokar
så här många biljetter, eftersom USA sagt att det är deras huvuduppgift att hålla koll på muslimer
och terrorister.

I mina ögon verkar det i alla fall alltför riskabelt att köpa 447 biljetter på kort tid. Det är som att
vinka med banderoller och flaggor och skrika ”Vi har något fuffens på gång!” eller i vart fall ”Håll
ögonen på oss!”

Eller så måste man ha haft en väldigt massa folk som skött boknigarna och ju fler inblandade desto
större risk att bland dessa finns en spion, eller någon som inte kan hålla tyst eller på annat sätt gör
bort sig.

Som vi skall se längre fram har många av de inblandade betett sig på ett sådant sätt att med
minsta brist på råtur skulle de åkt fast, blivit utfrågade och kunnat schabbla bort hela operationen.

Enligt officiella källor skall faktiskt en av dem schabblat bort 25% av attentaten, nämligen genom
att flight 93 störtade. Och schabblaren är Zacarias Moussaoui. Jag kommer att utförligare skriva om
detta bland annat under rubriken ”Tecken”.

Det är också intressant att media varit så tysta när det gäller det faktum att planen var så tomma och
de har inte försökt att tala om hur alla dessa biljetter köptes.

Däremot har man berättat hur de köpte sina egna. Då skriver man att de betalade dyrt för att krascha planen. På flight 175 köpte man två förstaklassbiljetter för 4500 dollar vardera och tre buisnessklass för 1600 resp. 1750 dollar.

Man köpte dem både över internet och över disk och det skall ha skett mellan den 25:e och den 28
augusti. Dessa uppgifter har FBI lämnat till tyska polisen.

Varför, och vad har tyska polisen med det att göra? Och sedan har det publicerats i New York Times. Varför detta totala ointresse från FBI och pressen om de övriga 447 biljetterna? Är det inte mer intressant än vad deras egna kostade?

Det påstås ju att man använder superdatorer för att kartlägga kaparnas ekonomiska transaktioner.
350. 000 dollar säger man att man vet var de kommer ifrån, inte ord om hur mycket man satsade på
biljetterna totalt. Eller hur det gick till med dessa massinköp av biljetter!

Förklaringen om spökbokningar och mass-no-show håller helt enkelt inte.

Den stora frågan återstår alltså: Varför så många tomma stolar? Kunde man inte bokat om de 81
passagrare på flight 11 och låtit dessa resa med konkurrentens flight 175? American Airlines hade
sluppit att förlora en massa pengar. Och i USA är det en viktig sak.

Här hade man ett gemensamt intresse med United Airlines, förvisso deras konkurrent, men inte
deras enda konkurrent. USA har många flygbolag, som konkurrerar med varandra. Mot dessa hade
AA och UA ett gemensamt intresse i denna stund.


Nästa avsnitt



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s