Kategorier

Arkiv

Efter en kommentar på Ghostalive

Ghostalive skrev en dikt på särskriviska.

Och det är ju inte fel att uppmärksamma detta ofog. Eller, det är ju faktiskt kunskaperna i svenska som brister. Inget tyder på att det blir bättre med de kunskaperna heller.

Sedan 2007 är Jan Björklund Sveriges utbildningsminister och skolfrågor har ju alltid legat folkpartiet varmt om hjärtat. Men än har inget resultat visat sig när det gäller ökade kunskaper bland eleverna. Tvärt om sjunker de år efter år. Ändå påstår Björklund att högprioriterade frågor är att ”återupprätta bildningsskolan”. Det gör han genom att satsa på privatisering av skolan, friskolor, alltså. Skolan blir alltså bättre om de pengar samhället ställer till förfogande för barnens skolgång delas upp i två poster, en för undervisning och en för ekonomisk avkastning till skolans ägare. Det är en märklig matematik och självklart undrar jag ju vad han hade i matte.

En sak som tycks bli sämre är ju svenska elevers språkkunskaper. Det svenska språket är ju något som jag själv vurmar för. Mest oroar jag mig över att människor inte kan skilja på ”de” och ”dem” utan tror att allt som kallas ”dom” kan skrivas som ”dem”.

Varför lärs det inte ut svensk grammatik? Barnen får inte någon utbildning i det av allt att döma och mitt råd är då att kan man inte skriftspråket, skriv då talspråk!

Tyvärr blir dessa människor sämre behandlade om de är tvungna att skriva till myndigheter. Men kanske är det meningen att myndigheterna genast ska se vilka de ska neka sina rättigheter och i så fall fyller ju de bristande kunskaperna en funktion i vårt klassamhälle.

För den som vill lära sig kommer jag nu med en lektion i Skvitts friskola.

Avdelning pronomen

Hur tar jag reda på om det heter ”de” eller ”dem”? Enkelt: byt ”de” mot ”jag” och ”dem” mot ”mig”! Se om det funkar. Om det fungerar så byt tillbaka!

Skvitt tar ett exempel för att alla elever ska fatta. Kika på denna mening:
”Jag gick hem till mig, för det var där jag bodde och det förklarade jag för dem!”
Alla inser att det är så det heter. Men när det kommer till ”de” och ”dem” kan folk skriva:
”Dem gick hem till sig för det var där dem bodde och det förklarade dem för dem!”

Att det är så djävla svårt för vissa att skriva korrekt:
”De gick hem till sig, för det var där de bodde och det förklarade de för dem!”

Vad lär skolan ut egentligen?

Det fanns en site förr, men man kommer åt den än.

Den heter Skrivihop.nu och har en ”Svarta listan”.

Exempel:

Man kan ju undra vem i fridens namn som heter Vitlök. Hur som helst så tycks Kavli ha hans dressing.

Men riktigt korkat blir detta:

Kyckling lever

Släng gungan

Nacka naprapaterna!

Här är några av sitens bästisar med deras egna små tillägg:
BAD SHORTS – inte är de bra inte…
HUGG ORM – Effektivare än att slå den?
SKUM TOMTE – tar klapparna själv.
RÖK FRITT – bolma på bara!
KASSA SKÅP – inget att förvara något värdefullt i.
BIND GALEN – innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA – stjäl en fågel.
JÄST SVAMP – alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD – vill ni beställa något mer?
SJUK GYMNAST – kan behöva en sjukgymnast.

Andra galenheter:
”Skivad kalv lever med kul potatis” – kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
”Extra knäck till jul” – lite julgodis är aldrig fel.
”Svensk general agent för Kinaföretag” – militär med rätt att döda…
”Inte rädd för att visa fram fötterna” – hoppas bara att han tvättade dem innan.

Till sist undrar jag: Vad tycker Björk Lund om detta?

Är det viktigare med betyg, skolkregistrering, uppförande och lönsamhet än att resurserna går till undervisning och att kvaliteten på den är god?


8 kommentarer on “Efter en kommentar på Ghostalive”

  1. ghostopinion skriver:

    Bra att du fick med lite skolpolitik också, mitt ibland det roligt sorglustiga. Jag tog mig friheten att knycka din kommentar hos mig och göra den till ett inlägg i min blogg, naturligtvis med författaren klart och tydliga angiven och med länk.

  2. Börje Nilsson skriver:

    Det är ju typ änna så, att vi i dag har kännedom om Dyslexsi som är mycket utbrett och utgör ett hinder i undervisningen för många elever. Vi måste acceptera att de finns och inte upphöja språket till religion, samma sak gäller för mattematiken, där siffror utgör samma problem som bokstäver. Vi hade en tidskrivare på jobbet som måste både läsa och skriva engelska dagligen. När att jag hade känt honom i tio års tid, så avslöjade han för mig vilket helvete han hade. Jag är glad för att det blivit offentligt känt, att tre i kingafamiljen lider av Dyslexi, så nu vågar alla träda fram och kan få hjälp. Ha det gött änna.

    • skvitt skriver:

      Dyslexi och dyskalkyli har uppmärksammats de senare decennierna och det är bra att det lyfts fram att det inte har med IQ att göra.

      Men det är en helt annan sak än att barnen får lärs sig sitt modersmål och framför allt grammatik eftersom det är en kunskap de måste ha för att kunna gå vidare med andra språk, vilket ju blir allt viktigare i en globaliserad värld.

      Vi har rätt att ställa krav på skolan. De barn som kommer från akademiska hem har så mycket gratis. De andra barnen måste få en så god utbildning att det kompenserar för föräldrarnas eventuella brister. Det är en fråga om jämlikhet och likaså en fråga för klasskampen. Av det skälet storsatsade Fidel Castro på att avskaffa analfabetismen och Cuba är det land som snabbast någonsin avskaffade den.

      Men det är ju klart, han var ju en grym diktator :-)annars hade de ju fått lära sig svenska också!
      /Skvitt

  3. Börje Nilsson skriver:

    På åttiotalet utnämndes en skola i Sthlm. till sveriges bästa skola, utan exempelvis mobbing. Då rektorn vid skolan fick frågan om varför det blivit så? Jag minns inte om det bara var en klass eller hela skolan men jag minns svaret, lyder som följer. Jo berättade hon, jag funderade på om alla vanligtvis pojkar, som var stökiga och skolkade hade något gemensamt utom uppförandet. Jag kom då på en gemensam nämnare nämnligen läs och skrivsvårigheter. Jabörjade ta upp ämnet och jämförde läs och skrivsvårigheter som andra hanikapp exempelvis nedsatt hörsel eller syn och att detta inte får ligga till grund för mobbing eller utanförskap. Jag lät eleverna arbeta med social kompetens och detta gav resultat så nu talar vi öppet om problemen och eleverna får hjälpa varandra. Detta var på åttiotalet och rektorn var minst 20 år före sin tid. Gott mos.

  4. skvitt skriver:

    Det var hedervärt, må jag säga!

    Gott mos ja, det har jag ett finfint recept på, men det tar jag vid annat tillfälle!

    Men jag har en liten alldeles sann anekdot kring mos, potatismos.

    Ett litet litet gatukök låg så till att det inte bar sig på vinterhalvåret. Runt ikring fanns bara villor.

    Vår och sommar gick det bättre. Då kom marinans och varvets båtfolk och köpte en korv eller hamburgare.

    Nästa vår var det nya ägare. Så höll det på, år efter år.

    En dag köptes stället av thailändare och därefter kom även infödingarna och beställde mat, hämtmat. Och den var smaskens.

    Mos, detta oumbärliga i ett svenskt gatukök, det visste de däremot ingenting om. Så när sommaren kom ville de ju göra något extra gott åt båtfolk som ville ha en special. De fick äkta hemmagjort potatismos, gjort på alldeles färsk potatis!

    Riktigt mumma för en svensk, trodde de!
    🙂
    /Skvitt


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s